مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

106
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

45
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بار ذهنی کار با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 145

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از عواملی که روی کیفیت مراقبت از بیماران و نتیجه مطلوب خدمات پرستاری تأثیر دارد, بار ذهنی کار است و بیش تر افراد در موقعیت های استرس زا ترجیح می دهند تا از راهبردهای مقابله ای خاصی جهت کاهش استرس و بار ذهنی کار استفاده کنند. راهبرد مقابله ای مجموعه ای از تلاش های شناختی, هیجانی و رفتاری برای تغییر موقعیت های استرس زا می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بار ذهنی کار با راهبردهای مقابله ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398 انجام شد. مواد و روش ها: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و مقطعی, 160 دانشجوی سه دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری, بهشهر و آمل به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه بار ذهنی کار NASA-TLX (NASA Task Load Index) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای هیجان مدار و مسأله مدار لازاروس و فولکمن جمع آوری شدند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS نسخه 20 ﻣﻮرد آنالیز ﻗﺮار ﮔﺮفتند. یافته ها: در این مطالعه, درمجموع 88 دختر (55 درصد) و 72 پسر (45 درصد) با میانگین سنی 1/98±22/52 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 52 نفر(32/5درصد) از راهبرد مسأله مدار و 96 نفر(60 درصد) از راهبرد هیجان مدار استفاده می نمودند. میانگین بار ذهنی کار 14/55±72/80 بود که با سن و فشار فیزیکی ارتباط معنی دار آماری داشت (به ترتیب 0/032=P و 0/028=P). میانگین بار ذهنی کار و راهبرد مقابله ای بین دو جنس اختلاف معنی دار آماری نداشت (به ترتیب 0/171=P و 0/397=P). بین بار ذهنی کار و نمره کلی راهبرد مقابله ای ارتباط معنی داری یافت نشد (0/066=P). استنتاج: دانشجویان پرستاری نمره بار ذهنی بالایی داشتند که می تواند بر کیفیت مراقبت های ارائه شده توسط آنان تاثیر منفی برجای بگذارد. هم چنین بیش ترین راهبرد مقابله ای مورد استفاده در این دانشجویان راهبرد هیجان مدار بود. استفاده از راهبرد مقابله مسأله مدار, آشفتگی هیجانی را کاهش داده و سبب کاهش بار ذهنی کار و افزایش کارایی افراد می شود. با درنظر گرفتن نتایج به دست آمده, ضرورت تدوین و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه آموزش راهبردهای مقابله ای مبتنی بر حل مسأله به جای راهبردهای هیجان مدار ضروری است و کارایی دانشجویان را افزایش می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button