مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,348
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانی

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 66

چکیده

 هدف: پنداشت از خود یا خود پنداری درک و تصور فرد در مورد خود است. خود پنداری بر وضعیت روحی-روانی و آموزشی فرد تأثیر بسزایی داشته و می تواند موجب رشد و تعالی فرد و یا آسیب های متعدد گردد. خود پنداری کودکان کار عامل مهمی در پیشگیری از آسیب و ارائه خدمات مورد نیاز به آنان است. هدف از این تحلیل, واضح سازی مفهوم خود پنداری کودکان کار خیابانی در مقایسه با تعاریف کلاسیک آن است. روش بررسی: در این مطالعه از روشWalker و Avant برای تحلیل مفهوم استفاده شد. به همین منظور پس از مرور گسترده منابع, مقالات کمی و کیفی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و بر آن اساس تعریف, کاربردها, ویژگی ها, مقدمات, پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم پنداشت از خود استخراج شد. یافته ها: کودکان کار به دلیل شرایط خاص زندگی خود مجبور به کار کردن هستند و همین امر منجر به ایجاد تغییرات مثبت و منفی در خود پنداری آنها نسبت به سایر همسالان خود شده است. از جمله ویژگی های شاخص خود پنداری در این کودکان می توان به "آگاهی از توانمندی به صورت احساس مسئولیت در قبال خانواده و استقلال مالی", "برقراری تعامل با دیگران و تشکیل گروه های حمایتی در عین رقابت با یکدیگر", "تأثیر پذیری ابعاد درونی و بیرونی پنداشت از خود با متغیرهای مختلف", "انعطاف پذیری و تأثیرپذیری با آموزش", "پذیرش و سازگاری با وضعیت موجود" و همچنین "عدم شناخت راهکارهای مقابله با آسیب" اشاره کرد. نتیجه گیری کلی: مفهوم خود پنداری در کودکان کار باید با توجه به تعاریف کلاسیک به شکل عمیق تری مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد تا با ارائه حمایت های مورد نیاز و آموزش بر اساس نیازهای آنها, از آسیب های جسمی, روحی و اجتماعی پیشگیری گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طبرسی، بهشته، چراغی، محمدعلی، پاشایی پور، شهزاد، و سادات حسینی، اکرم السادات. (1396). تحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانی. نشریه پرستاری ایران، 30(109 )، 54-66. SID. https://sid.ir/paper/114418/fa

    Vancouver: کپی

    طبرسی بهشته، چراغی محمدعلی، پاشایی پور شهزاد، سادات حسینی اکرم السادات. تحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1396؛30(109 ):54-66. Available from: https://sid.ir/paper/114418/fa

    IEEE: کپی

    بهشته طبرسی، محمدعلی چراغی، شهزاد پاشایی پور، و اکرم السادات سادات حسینی، “تحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 30، no. 109 ، pp. 54–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114418/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button