مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

72
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی سالمندان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 378 | صفحه پایان 395

چکیده

 اهداف هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی سالمندان ایرانی به عنوان پیش نیاز هرگونه مداخله آموزشی بود. مواد و روش ها پس از دریافت کد اخلاق و رضایت آگاهانه از مشارکت کنندگان از روش های کیفی مصاحبه و تحلیل محتوا جهت شناسایی و روش دلفی جهت اولویت بندی نیازها استفاده شد. برای این منظور سه گروه هدف جهت مصاحبه, تعیین شدند: 1. متخصصان حوزه های مرتبط با آموزش و سالمندان, 2. اطرافیان سالمندان و 3. سالمندان. نمونه گیری هدفمند ناهمگون تا رسیدن به تنوع حداکثری و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و نمونه نهایی 45 نفر را شامل شد. یافته ها با تحلیل محتوای متن مصاحبه ها به روش استربرگ نهایتاً 13 مضمون شناسایی شد که جهت اولویت بندی با استفاده از روش دلفی در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت. اولویت بندی پس از 2 مرحله با توافق 96 درصد به پایان رسید و نیازها به ترتیب عبارت بودند از: 1. مهارت های ارتقای سلامت جسمانی, 2. مهارت مدیریت احساسات و هیجانات منفی, 3. خودشناسی, 4. احساس رضایت, 5. مهارت برقراری روابط بین فردی و مهارت های خودآموزی. نتیجه گیری با افزایش سن, سلامت جسمانی و توانایی مدیریت احساسات و هیجانات کاهش می یابد و با محدود شدن دایره اطرافیان به علت بازنشستگی یا فوت, سلامت اجتماعی نیز در معرض تهدید قرار می گیرد. شناخت صحیح سالمندی و کسب مهارت های خودآموزی از عناصر کلیدی جهت فائق آمدن بر چالش های این دوران است. در همین راستا مراکز آموزشی سالمندان قادرند در کنار دانش و مهارت های لازم جهت مدیریت سلامت جسم و روانی که در اختیار سالمندان قرار می دهند, زمینه برقراری تعاملات سالم اجتماعی سالم را نیز فراهم کنند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button