مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

17
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر رفتار های غیرمولد تحصیلی بر رفتار های ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه: سبک زندگی تحصیلی سلامت محور, مدلی نوظهور در روانشناسی سلامت تحصیلی است. رفتار های ارتقا دهنده سلامت یکی از معیار های عمده تعیین کننده سلامت می باشد و بالعکس رفتار های بازدارنده, سلامت تحصیلی را به مخاطره می اندازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر رفتار های غیرمولد تحصیلی بر رفتار های ارتقا دهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش, نیمه ­آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری, تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال تحصیلی 1401-1400 را شامل می­شد که تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری, پرسشنامه رفتار های سبک زندگی تحصیلی ارتقا دهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی Salehzadeh و همکاران (1396) بود. گروه آزمایش 10 جلسه (هر هفته 2 جلسه) 75 دقیقه ای تحت آموزش بسته مبتنی بر رفتار های غیرمولد تحصیلی قرار گرفت و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اثر بسته آموزشی مبتنی بر رفتار های غیرمولد تحصیلی بر رفتار های ارتقا دهنده (55/2557= f, 999/0=η, 001/0p<) و بازدارنده سلامت تحصیلی (42/1347= f, 998/0=η, 001/0p<) در دانشجویان معنی­دار بود (001/0p<) و این تأثیرات مثبت در دوره پیگیری پایدار ماند. نتیجه گیری: بسته آموزشی مبتنی بر رفتار های غیرمولد تحصیلی می تواند روش مداخله ای مناسب جهت بالا بردن رفتار های ارتقا دهنده و کاهش رفتار های بازدارنده سلامت تحصیلی در دانشجویان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button