مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

58
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

28
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر متغیرهای عصب -روان شناختی و عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 774 | صفحه پایان 789

چکیده

 مقدمه و اهداف هدف تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی یک دوره مداخله تمرین بدنی بر متغیرهای عصب روان شناختی و عملکرد حرکتی (مجموعه آزمون های ارزیابی حرکات کودکان-ویرایش دوم) کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است. مواد و روش ها این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون اجرا شده است. 24 کودک بر اساس معیارهای دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلالات روانی, نسخه چهارم, از میان دانش آموزان پسر پایه اول تا چهارم دوره ابتدایی منطقه 22 تهران غربال شدند. آزمودنی ها در ابتدا در پیش آزمون ارزیابی حرکات کودکان-ویرایش دوم شرکت کردند سپس بر اساس پیش آزمون های ارزیابی حرکات کودکان-ویرایش دوم, به 2 گروه همگن تقسیم شدند و به شکل تصادفی در 2 گروه آزمایش (14 نفر با میانگین سنی 1/39±8/6) و کنترل (14 نفر با میانگین سنی 1/15±8/11) جای گرفتند. گروه آزمایش تمرین های حرکتی اسپارک را 16 جلسه 45 دقیقه ای (3 جلسه در هفته) انجام دادند و در انتهای دوره هر 2 گروه در پس آزمون شرکت کردند. از روش تحلیل کوواریانس برای تحلیل نتایج استفاده شد.یافته ها تحلیل یافته های پس آزمون نشان داد عملکرد حرکتی در خرده آزمون چالاکی (قرار دادن پین ها و رسم ماز) و هدف گیری (پرتاب کیسه شن و دریافت و پرتاب) و تعادل (راه رفتن پاشنه پنجه, تعادل ایستا و لی لی) بهبود معنادار داشتند (P<0/05) و در آزمون زمان واکنش و خرده آزمون چالاکی دستی (نخ کشی) تغییر معناداری مشاهده نشد (P<0/05).نتیجه گیری به نظر می رسد برنامه تمرین های بدنی ارائه شده در این تحقیق ممکن است بتواند شاخص های عصب روان شناختی و عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی را بهبود ببخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button