مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Persian Verion

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Persian Version

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View:

970
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Download:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Cites:

Information Journal Paper

Title

Grammatical complexity in the language of science: A comparison of complex clauses in research articles in the humanities and basic sciences, a functional approach

Pages

  199-222

Abstract

 نگارش دانشگاهی یکی از ژانرهای مکتوب است که می‎تواند انواع مختلفی داشته‎باشد: کتاب درسی, مقالات پژوهشی, پایان‎نامه‎های دانشگاهی و ... . هدف مقالۀ حاضر مقایسۀ ساختار زبانی در سیاق مقالات علمی‎پژوهشی در رشته‎های علوم انسانی و علوم پایه است. از دیرباز این فرض مطرح بوده که دانشجوها و اساتید رشته‎های فنی و علوم پایه ذهن پیچیده‎تری نسبت به همتایان خود در علوم انسانی دارند. مقالۀ حاضر قصد دارد این فرض سنتی را با بررسی ساختار زبانی این دو گروه در سطح مقالات علمی پژوهشی بسنجد تا روشن شود که آیا این ذهن پیچیده در زبان هم نمود می‎یابد؟ بدین منظور, سی چکیده از مقالۀ علمی‎پژوهشی رشته‎های روان‎شناسی, زبان‎شناسی و جامعه‎شناسی (در مجموع 90 چکیده) مورد بررسی قرار می‎گیرد و ساختار بندهای مرکب آن‎ها با سی چکیده از مقاله‎های پژوهشی رشته‎های فیزیک, شیمی و زیست‎شناسی (در مجموع 90 چکیده) مقایسه شد. رویکرد مورداستفاده در مقالۀ حاضر, دستور نقش‎گرای نظام‎مند هلیدی است و بندهای مرکب از منظر دستور نقش‏گرای هلیدی مورد تحلیل قرار گرفتند. روش پژوهش حاضر, رویکرد کمّی است. یافته‎ها حاکی از آن است که گروه علوم انسانی بیش از گروه علوم پایه از بندهای مرکب استفاده کرده است. در میان گروه علوم انسانی هم, به ترتیب گروه جامعه‏شناسی بیش از زبان‏شناسی و گروه زبان‏شناسی بیش از روان شناسی از بندهای مرکب در نگارش خود بهره برده‏است. در گروه علوم پایه هم گروه زیست‏شناسی بیش از دو گروه دیگر بندهای مرکب را در نگارش خود به کار برده‏است.

Cites

  • No record.
  • References

  • No record.
  • Cite

    Related Journal Papers

  • No record.
  • Related Seminar Papers

  • No record.
  • Related Plans

  • No record.
  • Recommended Workshops






    Move to top
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button