مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط جو روانی- اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان و استادان

صفحات

 صفحه شروع 504 | صفحه پایان 511

چکیده

 زمینه و هدف: جو روانی- اجتماعی مفهومی کلی برای توصیف, توضیح و تبیین ویژگی های خاص یک کلاس درس است و تاثیرات معنی داری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. این مطالعه برای اولین بار در ایران به منظور بررسی ارتباط جو روانی- اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت.روش کار: پژوهش حاضر از نوع سرشماری و با استفاده از پرسش نامه جو روانی- اجتماعی کلاس بر روی 222 نفر از دانشجویان رشته های پزشکی, دندان پزشکی و داروسازی و 21 نفر از استادان آن ها در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. اطلاعات در پایان ترم دوم همراه با دریافت کارنامه تحصیلی دانشجویان جمع آوری گردید. نرم افزار آماری SPSS و آزمون های Independent t,Paired t  و ANOVA و شاخص های مرکزی و پراکندگی و همبستگی Pearson جهت تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: مقایسه نمره انتظار (4.77±(31.80 و ادراک (4.60±29.20) استادان از جو کلاس, نشان دهنده اختلاف معنی داری بود (P<0.050). با استفاده از آزمون ANOVA, سطح انتظار استادان بیشتر از ادراک مشاهده شد. مقایسه نمره انتظار (4.37±29.03) و ادراک (5.10±24.433) دانشجویان از جو کلاس نیز نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار و سطح بیشتر انتظار از ادراک بود ((P<0.001. بین معدل دانشجویان فقط با نمره ادراک همبستگی منفی (معکوس) و ضعیفی مشاهده شد (P=0.042).نتیجه گیری: بین سطح ادراک و انتظار استادان و دانشجویان از جو روانی- اجتماعی کلاس اختلاف معنی داری وجود دارد. می توان با شناسایی و توسعه مدل های مفهومی به ویژه تدوین و توسعه یک مدل تجربی از عملکرد تحصیلی بر پایه ویژگی های شناختی, به بهبود جو روانی- اجتماعی کلاس درس و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاوری، مریم، گروسی، بهشید، صافی زاده، حسین، و عباس زاده، عباس. (1394). بررسی ارتباط جو روانی- اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان و استادان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(3)، 504-511. SID. https://sid.ir/paper/116784/fa

    Vancouver: کپی

    یاوری مریم، گروسی بهشید، صافی زاده حسین، عباس زاده عباس. بررسی ارتباط جو روانی- اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان و استادان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(3):504-511. Available from: https://sid.ir/paper/116784/fa

    IEEE: کپی

    مریم یاوری، بهشید گروسی، حسین صافی زاده، و عباس عباس زاده، “بررسی ارتباط جو روانی- اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان و استادان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 3، pp. 504–511، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116784/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button