Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

شهبازی شهلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    559-560
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    522
  • دانلود: 

    250
کلیدواژه: 
چکیده: 

درحال حاضر کمبود فزاینده پرستار و افزایش تعداد پذیرش دانشجوی پرستاری برای جبران کمبود آن با وجود کمبود بسترهای آموزشی مناسب و اعضای هیات علمی بالینی از چالش های جدی در حرفه پرستاری ایران محسوب می شود. بر اساس مطالعات، فارغ التحصیلان جدید پرستاری جهت شروع بکار مستقل در بالین از آمادگی کافی برخوردار نیستند. این پرستاران در فرایند گذر از نقش دانشجویی به پرستار بالینی دچار استرس فوق العاده می شوند که کرامر (1974) آنرا شوک واقعیت می نامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 250 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    561-563
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    695
  • دانلود: 

    363
کلیدواژه: 
چکیده: 

کیفیت در تمام طول تاریخ هدف و تقاضای همیشگی انسان بوده است. تلاش های فراوانی برای ارائه یک مفهوم صریح و شفاف از کیفیت شده است. سازمان جهانی استاندارد، کیفیت را مجموعه ویژگی ها و خصوصیات یک فرآورده یا خدمتی که بیانگر توانایی آن در برآوردن خواسته ها باشد تعریف کرده است. یکی از مسائل مطرح شده در سالهای اخیر در آموزش پزشکی، افت کیفیت آموزش پزشکی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 695

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 363 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    442-449
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1715
  • دانلود: 

    957
چکیده: 

زمینه و هدف: محیط یادگیری باید امکانات لازم را برای تغییرات مثبت و سازنده در نگرش دانشجویان فراهم آورد تا با تشویق و ایجاد رغبت بیشتر، منجر به یادگیری پایدار و مستمر گردد. برای ایجاد تغییرات سازنده، وجود اطلاعات در مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود ضروری است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی نسبت به مولفه های تحصیلی (محیط آموزش، کاربردی بودن رشته تحصیلی، جذابیت رشته تحصیلی، آینده شغلی و جایگاه اجتماعی رشته تحصیلی) قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.روش کار: مطالعه حاضر به صورت مقطعی- تحلیلی در سال 1392، بر روی 95 نفر از دانشجویان پزشکی عمومی و دندان پزشکی مشغول به تحصیل ورودی سال 1388 دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته در پنج حیطه (33 سوال) درباره مولفه های آموزش رشته پزشکی و دندان پزشکی (محیط آموزش، کاربردی بودن رشته تحصیلی، جذابیت رشته تحصیلی، آینده شغلی و جایگاه اجتماعی رشته) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری Paired t)،ANOVA و (Mann-Whitney در نرم افزار SPPS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی نسبت به مولفه های محیط آموزش و کاربردی بودن رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت، اما بین دیدگاه آنان نسبت به مولفه های جذابیت رشته تحصیلی، آینده شغلی و جایگاه اجتماعی رشته تحصیلی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از طرف دیگر، تفاوت بین دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی نسبت به مولفه های محیط آموزش و آینده شغلی، معنی دار بود. بر اساس یافته ها، بین دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی نسبت به مولفه های کاربردی بودن رشته تحصیلی، جذابیت رشته تحصیلی و جایگاه اجتماعی رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین، تفاوت معنی داری بر اساس جنسیت و سن در دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تنها در سه مورد از مولفه های تحصیل تفاوت معنی داری در دیدگاه های دانشجویان هر دو گروه وجود دارد و در بقیه موارد تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. بر این اساس، می توان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را به منظور افزایش کارایی، اصلاح ساختار آموزشی دانشگاه ها و فراهم آوردن امکانات رفاهی و اقتصادی مناسب برای دانشجویان ارایه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 957 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    450-471
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3120
  • دانلود: 

    1372
چکیده: 

زمینه و هدف: برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب و راهبردهای تجربه شده در دانشگاه های موفق، امری ضروری است. پژوهش حاضر به صورت مطالعه تطبیقی به بررسی ساختار برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران با برخی از دانشکده های منتخب از قاره های آمریکا، اروپا، اقیانوسیه و آسیا پرداخت و در طی آن روش های گزینش دانشجو، رسالت و اهداف، ساختار کلی و طول دوره و محتوای آموزشی دوره، روش های یاددهی و یادگیری و استراتژی های آموزشی مورد استفاده، نقش دانش آموختگان این رشته و روش های ارزشیابی مورد استفاده در برنامه درسی ایران و دانشکده های منتخب را مقایسه نمود.روش کار: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی (مقایسه ای)، عناصر اصلی و شاخص های مهم برنامه درسی 8 دانشکده پرستاری معتبر و پیشگام در آموزش پرستاری از قاره های آمریکا، اروپا، اقیانوسیه و آسیا که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس، هر یک از موارد بررسی شده، در دانشکده های مورد مطالعه و ایران مقایسه گردید و پیشنهادهای کاربردی برای بهبود بخشیدن به وضعیت برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران از نظر بهبود بخشیدن به وضعیت هر یک از عناصر ارایه شد. الگوی مورد استفاده الگوی Beredy بود که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص کرد.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، اهداف کلی و محتواهای آموزشی در تمامی برنامه های مورد مطالعه تا حدودی مشابه، اما سازماندهی و تدوین محتواها از یک طرف و نحوه، میزان و نوع پرداختن به آن ها متفاوت بود و در نتیجه، محتواهای متفاوتی را ایجاد نمود. همچنین، با وجود شباهت های بسیار در تکنیک های مورد استفاده در تدریس و ارزشیابی، تفاوت های بسیاری نیز بسته به سطح و اهداف برنامه ملاحظه شد.نتیجه گیری: به نظر می رسد اگرچه برنامه آموزشی ایران در مقایسه با برنامه های آموزشی مورد مطالعه از جایگاه بدی برخوردار نیست، اما به منظور رفع کاستی ها و نقایص آن، مواردی مانند انتخاب اهداف، گزینش دانشجو، پژوهش، روش های تدریس و ارزشیابی تئوری و عملکرد باید مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1372 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    472-484
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2330
  • دانلود: 

    1360
چکیده: 

زمینه و هدف: پدیده استرس شغلی، بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفه ای را تشکیل می دهد که در زمینه های مختلف زندگی فرد تاثیرات منفی می گذارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی PRECEDE بر کاهش استرس شغلی پرستاران بود تا بتوان از آن در آموزش دانشجویان حرف پزشکی به منظور کاهش استرس آن ها استفاده نمود.روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در پرستاران انجام شد. ابتدا نمونه هایی که استرس متوسط به بالا داشتند، انتخاب شدند. سپس، به طور تصادفی، پرستاران بیمارستان ایران به عنوان گروه مورد (40 نفر) و پرستاران بیمارستان خاتم الانبیا (ص) به عنوان گروه شاهد (41 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه NSS) یا (Nursing stress scale جهت تعیین استرس شغلی پرستاران و پرسش نامه سازه های الگوی PRECEDE به منظور مداخله آموزشی بود. برنامه آموزشی در دو جلسه 4 ساعته انجام شد. نمونه ها به مدت سه ماه تحت نظر قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل آماری قبل از آموزش، یک و سه ماه بعد از آموزش، با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. از آزمون های آمار توصیفی و آزمون های Independent t،Repeated measures one-way ANOVA  و همبستگی Pearson استفاده شد.یافته ها: میانگین نمره استرس شغلی در گروه مورد، بعد از آموزش از 17.46±112.80 به 28.79±93.15 کاهش یافت و متغیرهای تقویت کننده، قادرساز و رفتار در گروه مورد، بعد از آموزش در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (P<0.050).نتیجه گیری: استفاده از الگوی PRECEDE جهت آموزش مدیریت استرس به منظور کاهش استرس پرستاران موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 27
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    485-495
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1378
  • دانلود: 

    799
چکیده: 

زمینه و هدف: دوره های کارآموزی به لحاظ اهمیت، به عنوان قلب آموزش حرفه ای شناخته می شود؛ چرا که بیش از 50 درصد وقت دانشجویان در محیط های بالینی و کارآموزی سپری می گردد. در نتیجه، کسب صلاحیت لازم در انجام مهارت های بالینی مستلزم وجود محیط آموزش بالینی موثر است. در این مورد، دست اندرکاران آموزش با شناخت یک محیط آموزشی اثربخش می توانند دیدگاه های مربی و دانشجویان بالینی را در نظر گرفته، بدین وسیله آموزش بالینی را غنی تر سازند. این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان درباره وضعیت آموزش بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران صورت گرفت.روش کار: پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 93-1392 انجام شد. بر اساس نمونه گیری در دسترس و معیارهای ورود به مطالعه، تعداد 54 نفر مربی بالینی و 178 نفر دانشجو از رشته های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی در مطالعه شرکت کردند. تمام افراد، پرسش نامه ارزیابی وضعیت آموزش بالینی در رشته های توان بخشی را تکمیل نمودند. پس از وارد کردن داده های پرسش نامه ها در نرم افزار SPSS، در مجموع میانگین امتیازات مربیان بالینی و دانشجویان در مورد حیطه های آموزش بالینی در سه دسته «خوب، متوسط و ضعیف» طبقه بندی گردید. برای تحلیل آماری داده ها از آمارهای توصیفی (فراوانی و میانگین) و جهت قضاوت در مورد تفاوت دیدگاه مربیان بالینی و دانشجویان درباره حیطه های آموزش بالینی و ارتباط بین متغیرهای مطالعه از آزمون های Independent t،ANOVA  و تساوی واریانس ها استفاده شد.یافته ها: بین دیدگاه مربیان و دانشجویان فقط در مورد حیطه آموزش گیرندگان بالینی تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (P=0.006). بین دیدگاه مربیان بالینی با توجه به تحصیلات آ ن ها در مورد «حیطه ارزشیابی بالینی» تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (P=0.034). با توجه به جنسیت مربیان بالینی، در حیطه آموزش گیرندگان بالینی تفاوت آماری مشاهده شد (P=0.044). بین دیدگاه دانشجویان فقط با توجه به رشته تحصیلی آن ها به غیر از حیطه مدیریت، در مورد سایر حیطه ها اختلاف آماری وجود داشت. بیشتر مربیان بالینی و دانشجویان وضعیت کلی آموزش بالینی را متوسط ارزیابی کردند.نتیجه گیری: وضعیت آموزش بالینی رشته های توان بخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی نیازمند تامین جامع تر امکانات و تجهیزات محیط بالینی، بازنگری در مدیریت و ارزشیابی آموزش بالینی برای بهبود شرایط کنونی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1378

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 799 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    496-503
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1662
  • دانلود: 

    1096
چکیده: 

زمینه و هدف: فرایند اجتماعی شدن حرفه پرستاری با ورود به برنامه آموزش پرستاری آغاز می شود و با اتمام آموزش پرستاری و ورود به محیط های کاری ادامه می یابد. برای بهبود این فرایند، باید عوامل تقویت کننده آن شناسایی شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری تبریز انجام شد.روش کار: در این مطالعه همبستگی، پس از تعیین حجم نمونه، تمامی دانشجویان ترم های 6، 7 و 8 پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از سه پرسش نامه شامل پرسش نامه مشخصات دموگرافیک، آزمون خودگزارشی هوش هیجانی Shiring/Siberia و پرسش نامه اجتماعی شدن حرفه ای Toit جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: سطح هوش هیجانی و اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری بیشتر از حد متوسط بود. بین هوش هیجانی کل و خرده مقیاس های آن با نمره کل اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری، ارتباط معنی داری یافت نشد. متغیرهای جنسیت، معدل ترم های گذشته و امید به آینده شغلی با اجتماعی شدن حرفه ای ارتباط آماری معنی داری داشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری بیشتر تحت تاثیر میزان یادگیری در حیطه شناختی و روانی- حرکتی قرار دارد تا میزان هوش هیجانی آن ها؛ اما با توجه به اهمیت حیطه عاطفی در مراقبت جامع و انسانی از مددجویان، آموزش مهارت های هوش هیجانی برای دانشجویان ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1662

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1096 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    504-511
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1677
  • دانلود: 

    1077
چکیده: 

زمینه و هدف: جو روانی- اجتماعی مفهومی کلی برای توصیف، توضیح و تبیین ویژگی های خاص یک کلاس درس است و تاثیرات معنی داری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. این مطالعه برای اولین بار در ایران به منظور بررسی ارتباط جو روانی- اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت.روش کار: پژوهش حاضر از نوع سرشماری و با استفاده از پرسش نامه جو روانی- اجتماعی کلاس بر روی 222 نفر از دانشجویان رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی و 21 نفر از استادان آن ها در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. اطلاعات در پایان ترم دوم همراه با دریافت کارنامه تحصیلی دانشجویان جمع آوری گردید. نرم افزار آماری SPSS و آزمون های Independent t،Paired t  و ANOVA و شاخص های مرکزی و پراکندگی و همبستگی Pearson جهت تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: مقایسه نمره انتظار (4.77±(31.80 و ادراک (4.60±29.20) استادان از جو کلاس، نشان دهنده اختلاف معنی داری بود (P<0.050). با استفاده از آزمون ANOVA، سطح انتظار استادان بیشتر از ادراک مشاهده شد. مقایسه نمره انتظار (4.37±29.03) و ادراک (5.10±24.433) دانشجویان از جو کلاس نیز نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار و سطح بیشتر انتظار از ادراک بود ((P<0.001. بین معدل دانشجویان فقط با نمره ادراک همبستگی منفی (معکوس) و ضعیفی مشاهده شد (P=0.042).نتیجه گیری: بین سطح ادراک و انتظار استادان و دانشجویان از جو روانی- اجتماعی کلاس اختلاف معنی داری وجود دارد. می توان با شناسایی و توسعه مدل های مفهومی به ویژه تدوین و توسعه یک مدل تجربی از عملکرد تحصیلی بر پایه ویژگی های شناختی، به بهبود جو روانی- اجتماعی کلاس درس و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1677

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1077 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    512-524
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1260
  • دانلود: 

    822
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به تحولات روزافزون دانش و رویارویی مداوم با ابعاد تازه روش های درمانی- مراقبتی نوین، خودراهبر بودن در یادگیری یکی از مهم ترین صلاحیت های حرفه ای دانشجویان رشته مامایی محسوب می شود. از این رو، بررسی عوامل اثرگذار بر فرایند خودراهبر شدن این دانشجویان در یادگیری اهمیت بسزایی دارد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان آمادگی دانشجویان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خودراهبری در یادگیری و تعیین عوامل موثر بر آن بود.روش کار: در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، 170 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مامایی و دکتری تخصصی بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرکت نمودند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه خودراهبری در یادگیری Fisher و پرسش نامه بررسی عوامل مرتبط با خودراهبری در یادگیری بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: میانگین سنی مشارکت کنندگان، 5.71±24.03 سال بود. 70.7 درصد دانشجویان نمره بالایی در آمادگی برای خودراهبری در یادگیری داشتند. تفاوت معنی داری در نمره یادگیری خودراهبر دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی، رده سنی، میزان علاقه به رشته تحصیلی، وضعیت تاهل و نوع اشتغال مشاهده شد (P<0.050).نتیجه گیری: مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان با توجه به میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی، سن، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل و اشتغال، افراد در معرض یادگیری خودراهبر پایین را شناسایی نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 822 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    526-536
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1526
  • دانلود: 

    865
چکیده: 

زمینه و هدف: به دلیل اهمیت بیماری های مغز و اعصاب و نقش کلیدی آموزش پزشکان عمومی در رویارویی با بیماران و توانمندسازی آنان در برخورد بالینی با بیماری های نورولوژیک و تشخیص و بررسی و درمان اولیه این بیماران، مطالعه حاضر با هدف نظرسنجی از وضعیت آموزش پزشکی در این رشته از پزشکان عمومی شاغل به امر طبابت انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه که به صورت توصیفی بر روی همه پزشکان عمومی شاغل در شهرها و روستاهای شهرستان رفسنجان انجام شد، از کل جمعیت 170 نفره پزشکان، 104 نفر در بررسی مشارکت کردند و پرسش نامه مربوط به سطح مورد نیاز آموزش 54 بیماری مغز و اعصاب و 4 دسته اقدامات پاراکلینیک آن و 9 رویکرد بالینی مهم در نورولوژی را تکمیل و ارسال نمودند.یافته ها: در کل بیماری های مغز واعصاب، پزشکان در 47.9 درصد موارد انتظار آموزش در حد تشخیص بیماری و ارجاع آن، در 31.4 درصد موارد انتظار تشخیص و توانایی درمان و در 18.8 درصد موارد توقع آشنایی با بیماری را داشتند و در بقیه نیازی به آشنایی با آن را احساس نکردند.نتیجه گیری: با انجام تحقیق حاضر، نیازهای پزشکان عمومی در آموزش بیماری ها و اقدامات پاراکلینیک و رویکردهای بالینی رشته مغز و اعصاب در دوره پزشکی عمومی روشن شد و این امر می تواند در تعیین برنامه آموزشی این گروه مفید باشد. با توجه به طرح پزشک خانواده و اهمیت پزشکان عمومی در اجرای این طرح، نبود رضایت کامل از آموزش پزشکی نزد این افراد، نشانه نیاز به تغییر و اصلاح شیوه آموزشی پزشکان عمومی در دوره کارآموزی و کارورزی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1526

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 865 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    537-544
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3315
  • دانلود: 

    2359
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه مقوله آموزش مجازی به عنوان آموزش از راه دور مورد توجه بسیار قرار گرفته و فرصت آموزش در خارج از مرزهای یک کشور یا دولت را برای همگان ایجاد نموده است. موفقیت آموزش مجازی بدون در نظر گرفتن دیدگاه افراد نسبت به آن، امکان پذیر نیست. با این وجود، نگرش دانشجویان موضوعی است که کمتر در مطالعات منتشر شده مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر به بررسی نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به آموزش مجازی و ارتباط آن با سبک یادگیری پرداخت.روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در آن 114 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان به روش سرشماری انتخاب شدند. اطلاعات نمونه ها با استفاده از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک، سبک یادگیری Gaziano و پرسش نامه پژوهشگر ساخته نگرش به آموزش مجازی جمع آوری گردید. در نهایت، داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون های Independent t و تحلیل واریانس، ضریب همبستگی Pearson و مدل رگرسیون خطی) در نرم فزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. P≤0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین نمرات نگرش دانشجویان به آموزش مجازی 0.34±3.30 بود. بیشترین فراوانی سبک یادگیری مورد استفاده در دانشجویان به ترتیب در سبک های دیداری، شنیداری و حرکتی با 50.0، 27.2 و 22.8 درصد مشاهده شد. در تجزیه و تحلیل رگرسیونی، سبک های دیداری (P=0.009، b=0.27) و شنیداری P=0.008)، b=0.17) ارتباط معنی داری با نگرش دانشجویان پرستاری به آموزش مجازی داشتند.نتیجه گیری: در مجموع، نگرش مثبتی نسبت به آموزش مجازی بین دانشجویان وجود داشت. همچنین، نگرش نسبت به آموزش مجازی در افراد با سبک های مختلف یادگیری، متفاوت بود. بنابراین توجه به نیازهای فردی و تفاوت سبک های یادگیری فراگیران در آموزش مجازی امری ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    545-549
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

زمینه و هدف: در زمینه میزان تاثیر روش های مختلف آموزش عملی، نظرات متفاوتی وجود دارد. هر روش از نظر میزان تاثیر در یادگیری، هزینه، سرعت و سهولت انجام، دارای مزایا و معایبی می باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تدریس عملی درس میکروب شناسی به روش طولانی و فشرده بر میزان یادگیری مهارت های عملی، پیشرفت تحصیلی و رضایت دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام گردید.روش کار: این پژوهش به روش تجربی بر روی 79 نفر از دانشجویان ترم دوم رشته داروسازی صورت گرفت. دانشجویان بر اساس آزمون هوش  Raven‏‏به دو گروه با متوسط بهره هوشی برابر تقسیم شدند. آموزش درس عملی میکروب شناسی به طور تصادفی در یک گروه به روش طولانی و در گروه دیگر به روش فشرده انجام شد. میانگین نمرات آزمون پایان ترم دو گروه بر اساس نمره ایستگاهی، گزارش کار و امتحان کتبی پایان ترم توسط آزمون t مقایسه گردید و سپس رضایتمندی دانشجویان از روش های تدریس با استفاده از پرسش نامه سنجیده شد.یافته ها: میانگین نمرات ایستگاهی (4.68) و کتبی پایان ترم (8.43) دانشجویان در روش فشرده به طور معنی داری بیشتر از روش طولانی (به ترتیب 4.17 و 7.51) به دست آمد. بررسی نظرات دانشجویان در مورد دو روش آموزشی نشان داد که دانشجویان از روش تدریس فشرده نسبت به روش طولانی رضایت بیشتری داشتند.نتیجه گیری: روش تدریس فشرده نسبت به روش طولانی تاثیر بیشتری بر یادگیری مهارت های عملی داشت. بنابراین، به کارگیری این روش در سایر دانشگاه ها جهت فراهم آوردن زمینه مناسب یادگیری بیشتر این درس توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    550-558
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1141
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

زمینه و هدف: اگرچه آموزش دوره دستیاری در ایران رشد و روند مثبتی داشته است، اما با چالش هایی مواجه می باشد که وجود این چالش ها اهمیت توجه به الزامات ارزیابی را بیشتر می کند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی مشکلات موجود و ارایه راه حل هایی جهت برگزاری درس علوم وابسته بود.روش کار: این پژوهش کیفی با تمرکز بر روش تحلیل محتوا در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در سال 93-1392 انجام شد. شرکت کنندگان مطالعه را دانشجویان دوره تخصصی دندان پزشکی تشکیل دادند که بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با کمک مشاهده و مصاحبه جمع آوری و سپس کدگذاری گردید و در مقوله های از پیش تعیین شده ای قرار گرفت.یافته ها: از یافته های به دست آمده چندین مضمون استخراج گردید که می تواند تجربه یاددهی و یادگیری از درس علوم وابسته دستیاران دندان پزشکی را ترسیم کند. این مضامین شامل «ماهیت یادگیری بالینی بین رشته ای، آموزش و تبادل نظر بین بخشی، بحث گروهی و آشنایی با شیوه های نوین درمانی، متعلق به گروه دندان پزشکان بودن، روحیه کار گروهی، نگرانی و اضطراب ناشی از برنامه، ارتباط مناسب بین یاد گیرنده و یاد دهنده، متفاوت بودن بسترها و منابع یادگیری بین رشته ای، تبدیل توانایی های بالقوه به بالفعل، جنبه های جذاب تجربه بالینی در کنار معلومات تئوری، تضاد و تشابهات بین کار عملی و یادگیری و وابستگی» بود.نتیجه گیری: اگرچه طول مدت آموزش دستیاری به تفکیک هر رشته تخصصی دندان پزشکی کافی به نظر می رسد، اما ایجاد ارتباطات بیشتر بین رشته های مختلف تخصصی دندان پزشکی از جنبه تئوری و عملی، باعث کارامدتر بودن دانش آموختگان حرفه ای تخصص دندان پزشکی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نویسندگان: 

BEIGZADEH AMIN | HAGHANI FARIBA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2015
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    564-569
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    373
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

Medical educators are now required to apply teaching strategies that facilitate deep learning rather than teaching students to memorize by rote. As the practice of medicine has undergone changes due to the proliferation of knowledge and the increase in the complexity of medical education, effective learning becomes much more a question of how students can learn in a meaningful way. In this regard, concept maps as a teaching and learning strategy which support meaningful learning are well known

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button