مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

60
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

25
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اثر دو روش تصویرسازی ذهنی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز بر مهارت شوت در ورزشکاران غیرحرفه ای بسکتبالیست: یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور

صفحات

 صفحه شروع 440 | صفحه پایان 451

چکیده

 1هدف: شوت بسکتبال, مهم ترین حرکت تکنیکی در میان مهارت های فیزیکی این ورزش است. برای دستیابی به این هدف, استفاده از روش های مکمل در کنار تمرینات مستمر ورزشی پیشنهاد می شود. لذا در این مطالعه کارآزمایی بالینی, به بررسی مقایسه ای تأثیر آموزش مهارت روانی تصویرسازی ذهنی و تکنیک عصبی غیرتهاجمی تحریک الکتریکی مستقیم مغز (Transcraniad Direct Current Stimulation (tDCS)) بر مهارت شوت در بسکتبالیست های غیرحرفه ای پرداخته شد. مواد و روش ها: 36 بسکتبالیست غیرحرفه ای 18-25 ساله, طبق معیارهای ورود و خروج و نتایج پرسش نامه MIQ-3 به طور تصادفی به سه گروه 12 نفره با میانگین سنی و جنسیتی یکسان تقسیم شدند: 1) تصویرسازی ذهنی - تمرین روتین؛ 2) tDCS آنودال بر روی ناحیه کورتکس حرکتی - تمرین روتین؛ و 3) کنترل, صرفاً با تمرین روتین. مداخلات به مدت شش هفته, هر هفته دو جلسه و هر جلسه 20 دقیقه اعمال شدند. مهارت شوت افراد بر اساس آزمون تعدیل شده شوت بسکتبال ایفرد, قبل, پس از 12 جلسه درمان و یک ماه پس از پایان مداخلات, برای بررسی ماندگاری اثر اندازه گیری شد. یافته ها: یافته های آماری نشان داد بین اثر مداخلات تمرینات روتین, تصویرسازی ذهنی و tDCS بر بهبود مهارت شوت تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد (757/0=P). اثر هر سه مداخله بر مهارت شوت ماندگار بود (001/0=P). با بررسی اندازه اثر مشخص گردید که اندازه اثر مداخله tDCS بر بهبود مهارت شوت بیش تر از سایر دو مداخله می باشد (اندازه اثر= 11/0). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این تحقیق, تصویرسازی ذهنی و یا استفاده از tDCS نیز به اندازه تمرینات روتین ورزشی برای بهبود مهارت شوت ورزشکاران بسکتبالیست موثر هستند. به این ترتیب, در زمان های بی تمرینی یا در ورزشکاران آسیب دیده که مدتی امکان انجام تمرینات جسمانی را ندارند, انجام تمرینات تصویرسازی ذهنی و یا استفاده از tDCS می تواند برای حفظ مهارت کسب شده و جلوگیری از افت عملکرد ورزشکاران مفید بوده و جایگزین مناسبی برای انجام تمرینات جسمانی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button