مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 118

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از انجام این مطالعه, ارتقای کیفیت طراحی سوالات آزمون های ارتقای دستیاری از طریق به کارگیری تکنیک های ارایه بازخورد مورد نظر در علم آموزش پزشکی به طراحان سوالات چند گزینه ای بود.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی, سوالات آزمون های ارتقای دستیاری پزشکی در سال 1388 از نظر ساختار طراحی با استفاده از چک لیست روا و پایای Millman مورد بررسی قرار گرفت. همچنین توزیع سطح دانش مورد سنجش در هر یک از سوالات نیز مشخص گردید. بر اساس اطلاعات حاصل از بازخورد مداخله ای با رعایت خصوصیات فنی آن در علم آموزش پزشکی یعنی عینی, به موقع, مستقیم, محترمانه, بدون قضاوت از عملکرد و همراه با توصیه هایی جهت بهبود, به طراحان آزمون که همگی سابقه شرکت در کارگاه های آموزشی (Multiple choice question) MCQ و تجربه طراحی سوال در سال های قبل را داشتند, ارایه شد. بعد از برگزاری آزمون ارتقای سال 1389 نیز سوالاتی که طراحان در هر دو سال در طراحی آن ها نقش داشتند, انتخاب شدند و میزان رعایت اصول استاندارد Millman و سطح تاکسونومی به کار رفته در سوالات توسط طراحان قبل و بعد از مداخله بازخوردی مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: از مجموع 2500 سوال, 2035 سوال وارد مطالعه شد. قبل از مداخله 65.2 درصد از سوالات از نظر ساختار کلی بدون اشکال بود و پس از انجام مداخله این میزان به 82.8 درصد رسید که این تفاوت معنی دار بود (P<0.001). از نظر سطح دانش مورد ارزیابی در سوالات نیز در سال 1388, 38 درصد از سوالات و در سال 1389, 53.1 درصد از سوالات با تاکسونومی بالا طراحی شده بود که تفاوت آن ها نیز معنی دار بود (P<0.001).نتیجه گیری: انجام مداخله به صورت بازخورد و منطبق با اصول فنی آن در آموزش پزشکی حتی جهت طراحان آموزش دیده و باتجربه در طراحی سوالات نیز می تواند در ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معیاری، اعظم، و بیگلرخانی، مهدی. (1392). ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(1)، 109-118. SID. https://sid.ir/paper/116849/fa

    Vancouver: کپی

    معیاری اعظم، بیگلرخانی مهدی. ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(1):109-118. Available from: https://sid.ir/paper/116849/fa

    IEEE: کپی

    اعظم معیاری، و مهدی بیگلرخانی، “ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه)،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 1، pp. 109–118، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116849/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button