مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الگوهای ارتباط پزشک و بیمار در بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان شهید بهشتی اصفهان - 1386

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 156

چکیده

 زمینه و هدف: ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار باعث جلب اعتماد بیماران, جلوگیری از مراجعات مکرر آنها به پزشکان متفاوت یا سرگردانی آنها و موجب کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت می گردد. هدف این تحقیق تعیین الگوی غالب ارتباط پزشک و بیمار در بیماران بود.روش کار: در این مطالعه مقطعی, 305 نفر از بیمارانی بررسی شدند که برای اولین بار به دلیل بیماری اخیر خود به پزشکان درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی اصفهان مراجعه کرده بودند. داده ها با پرسش نامه پژوهشگر ساخته شامل 10 سوال عمومی و 19 سوال نگرش سنجی گردآوری شد که روایی و پایایی آن قبل از جمع آوری داده ها تایید شده بود.یافته ها: الگوهای ارتباط پزشک و بیمار به ترتیب فراوانی, الگوی راهنمایی- همکاری (86.5 درصد), الگوی فعال - منفعل (11.1 درصد) و الگوی مشارکت متقابل (2.4 درصد) بود. نوع الگوی ارتباط پزشک و بیمار با توجه به سطح تحصیلات و پایگاه اجتماعی تفاوت معنی داری را نشان نداد. در گروه های سنی بالاتر استفاده از الگوی راهنمایی- همکاری و در گروه های سنی پایین تر, الگوی فعال - منفعل به طور معنی داری بیشتر بود (P=0.047).نتیجه گیری: با توجه به کم بودن فراوانی الگوی مشارکت متقابل (موثرترین الگو در ارتباط پزشک و بیمار), بنابراین افزایش آگاهی بیمار از وضعیت سلامتی خود و تشویق او برای مشارکت در روند درمان و در نتیجه افزایش مسوولیت هر دو طرف نسبت به هدف مشترک می تواند ارتباط پزشک و بیمار را بر اساس الگوی مشارکت متقابل به پیش ببرد و با ایجاد اعتماد بین بیمار و پزشک, دستیابی به سلامت را تسهیل نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، زهرا، و کیوان آرا، محمود. (1388). بررسی الگوهای ارتباط پزشک و بیمار در بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان شهید بهشتی اصفهان - 1386. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 6(2)، 149-156. SID. https://sid.ir/paper/116885/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی زهرا، کیوان آرا محمود. بررسی الگوهای ارتباط پزشک و بیمار در بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان شهید بهشتی اصفهان - 1386. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1388؛6(2):149-156. Available from: https://sid.ir/paper/116885/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کرمی، و محمود کیوان آرا، “بررسی الگوهای ارتباط پزشک و بیمار در بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان شهید بهشتی اصفهان - 1386،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 6، no. 2، pp. 149–156، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button