مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

48
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

15
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر دلزدگی و نشخوارهای ذهنی زنان خشونت دیده

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 185

چکیده

 1مقدمه: یکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻬﻢ در ﺣﻮزه ﺧﺎﻧﻮاده, پدیده ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎنگی اﺳﺖ که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده صورت پذیرفت. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متأهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در 6 ماهه اول سال 1401 بودند. روش نمونه گیری هدفمند و 30 زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (1377), دلزدگی زناشویی پاینز (1996) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران (1386) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش-تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تأثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش(عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی (7. 21=F و 0. 01=P) و کاهش نشخوار ذهنی (4. 07=F و 0. 03=P) تأثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (0. 47) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (0. 38) بوده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button