Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,621
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

718
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آرایش مردان و زنان و امر پست مدرن «حاد- جنسیت»

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 68

چکیده

 ما بر اساس ادبیات تحقیقی که در زیبایی و آرایش صورت وجود دارد کار خود را در مورد زنان آغاز کردیم. رویکرد نظری بودریار در خصوص جامعه مصرفی را بکار گرفته ایم و با استفاده از روش «مصاحبه گروه متمرکز» کسانی را که به مصرف لوازم آرایشی و کالای بدن می پردازند, مورد تحقیق قرار داده ایم. بر این اساس همان طوری که بودریار در جامعه مصرفی آن را مطرح می کند ما می بینیم که زنان همراه با رواج ایده زیبایی در رسانه ها, به مصرف نشانه ها و ایده های زیبایی برای رسیدن به «خوشبختی انتزاعی» می پردازند. ما براساس مصرف زیاد صورت و آرایش و ایده زیبایی, آن را به عنوان یک غذای فرهنگی و «نیاز اولیه پست مدرن» و به عبارتی «حاد- نیاز» برای زنان معرفی می کنیم که منجر به پدیدآوری امری به نام «اعتیاد پست مدرن» در میان زنان شده است. ما که پژوهش خود را در مراکز خرید و پاساژها انجام داده ایم؛ آنها را به عنوان «کافه ها و حوزه عمومی های پست مدرن» می شناساند که در آنها به جای گفتگوی مبتنی بر نظام زبانی و عقلانیت شاهد گفتگوی مبتنی بر نشانه های زیبایی و سیالیت در میان پاساژگردها هستیم. در این جا آرایش و زیبایی صورت به عنوان یک امر پست مدرن «فرا- جنسیتی» معرفی می شود که حاد شدگی جنسیت را در پست مدرنیته مطرح می کند. امر پست مدرن «حاد- جنسیت» در آرایش و زیبایی مبین این است که ما دیگر تفاوتی را در زنانه یا مردانه بودن امر آرایش و زیبایی نمی بینیم. به عبارتی در پست مدرنیته بایستی در معرفی آرایش و زیبایی صورت به عنوان امر زنانه تجدید نظر شود چرا که دیگر به عنوان یک امر «فرا-جنسیتی» وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهار، مهری، و وکیلی، محمدرضا. (1390). آرایش مردان و زنان و امر پست مدرن «حاد- جنسیت». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 7(22)، 49-68. SID. https://sid.ir/paper/118318/fa

    Vancouver: کپی

    بهار مهری، وکیلی محمدرضا. آرایش مردان و زنان و امر پست مدرن «حاد- جنسیت». مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1390؛7(22):49-68. Available from: https://sid.ir/paper/118318/fa

    IEEE: کپی

    مهری بهار، و محمدرضا وکیلی، “آرایش مردان و زنان و امر پست مدرن «حاد- جنسیت»،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 7، no. 22، pp. 49–68، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا