مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری و کیفیت زندگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 84

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی فعال سازی رفتاری بر کاهش علائم افسردگی, اجتناب شناختی – رفتاری و افزایش کیفیت زندگی انجام شد. تعداد 40 نفر از دانشجویان مبتلا به افسردگی پس از احراز شرایط پژوهش, انتخاب و در دو گروه درمان فعال سازی رفتاری (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرارگرفتند. گروه آزمایشی, 8 جلسه درمان فعال سازی رفتاری را دریافت کرد. شرکت کنندگان, مقیاس افسردگی بک (BDI-II), پرسشنامه اجتناب شناختی-رفتاری (CBAD) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) را در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. یافته های پژوهش نشان داد که درمان فعال سازی رفتاری بر روی کاهش نشانه های افسردگی و اجتناب شناختی- رفتاری اثربخش است اما بر روی کیفیت زندگی تاثیر معنی داری ندارد. بر اساس نتایج تحقیق حاضر, درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی, بر کاهش نشانه های افسردگی و اجتناب شناختی- رفتاری در دانشجویان موثر است. نتایج این پژوهش می تواند برای متخصصان بالینی و مشاوران در مراکز مشاوره دانشگاهی تلویحات کاربردی داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولیان، علی محمد، سودانی، منصور، شیرالی نیا، خدیجه، و خجسته مهر، رضا. (1396). اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی, اجتناب شناختی-رفتاری و کیفیت زندگی دانشجویان. روانشناسی معاصر، 12(1 )، 73-84. SID. https://sid.ir/paper/120171/fa

    Vancouver: کپی

    ولیان علی محمد، سودانی منصور، شیرالی نیا خدیجه، خجسته مهر رضا. اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی, اجتناب شناختی-رفتاری و کیفیت زندگی دانشجویان. روانشناسی معاصر[Internet]. 1396؛12(1 ):73-84. Available from: https://sid.ir/paper/120171/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد ولیان، منصور سودانی، خدیجه شیرالی نیا، و رضا خجسته مهر، “اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی, اجتناب شناختی-رفتاری و کیفیت زندگی دانشجویان،” روانشناسی معاصر، vol. 12، no. 1 ، pp. 73–84، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button