Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مقابله با افسردگی به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی پرستاران بیمارستانهای آموزشی بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: پرستاران به عنوان یکی از اعضای تیم مراقبت با استرس های شغلی مواجه هستند تداوم این موقعیت منجر به افسردگی آنان می گردد, این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی پرستاران در سال 1396 انجام شد. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهدار تصادفی شده, 40 نفر از پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند, به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. پرستاران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش گروهی به روش شناختی رفتاری را دریافت کردند. پرستاران هر دو گروه پرسشنامه افسردگی بک را قبل, بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 و آزمون های آماری t مستقل, آنالیز واریانس درون گروهی, تعقیب بنفرونی, من ویتنی یو, فریدمن و ویلکاکسون و تست دقیق فیشر در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره افسردگی در پرستاران گروه آزمایش بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن و در پرستاران گروه کنترل بلافاصله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنی داری کاهش داشت (05/0p<) ولی میانگین تغییرات نمره افسردگی قبل و بلافاصله بعد از مداخله و همچنین قبل و دوماه بعد از مداخله در پرستاران گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معنی داری بیشتر کاهش داشته است (05/0p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج, می توان از این روش درمانی به عنوان یک فعالیت درمانی موثر در کاهش افسردگی پرستاران در جهت پیشبرد اهداف بهداشتی و مراقبتی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرج زاده، زهرا، کرامتی نیا، فریدون، سعادت جو، سیدعلیرضا، و خزاعی، کلثوم. (1397). تاثیر آموزش گروهی مقابله با افسردگی به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی پرستاران بیمارستانهای آموزشی بیرجند. آموزش پرستاری، 7(6 )، 39-46. SID. https://sid.ir/paper/238189/fa

Vancouver: کپی

فرج زاده زهرا، کرامتی نیا فریدون، سعادت جو سیدعلیرضا، خزاعی کلثوم. تاثیر آموزش گروهی مقابله با افسردگی به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی پرستاران بیمارستانهای آموزشی بیرجند. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(6 ):39-46. Available from: https://sid.ir/paper/238189/fa

IEEE: کپی

زهرا فرج زاده، فریدون کرامتی نیا، سیدعلیرضا سعادت جو، و کلثوم خزاعی، “تاثیر آموزش گروهی مقابله با افسردگی به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی پرستاران بیمارستانهای آموزشی بیرجند،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 6 ، pp. 39–46، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238189/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا