مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,684
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانش آموزان دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 153

چکیده

 عوامل متعددی وجود دارند که می توانند بر میزان خودتنظیمی دانش آموزان اثرگذار باشند. در پژوهش حاضر به بررسی نقش جو یا محیط اجتماعی مدرسه (که حاصل ادراک جمعی افراد از محیط کاری شان می باشد), در این زمینه پرداخته شده است. همچنین این فرضیه که «جو باز مدرسه پیش بینی کننده سطوح بالاتر خودتنظیمی است» مورد آزمون قرار گرفت. نمونه مورد بررسی 415 نفر از دانش آموزان سال سوم 4 دبیرستان دخترانه در سال تحصیلی 1389-1388 بودند که در دو طبقه دارای موقعیت اجتماعی - اقتصادی بالا و پایین قرار داشتند و به سه پرسشنامه مربوط به «جو اجتماعی مدرسه», «خودتنظیمی» و «انگیزش تحصیلی», پاسخ دادند. در این مطالعه که به روش علی - مقایسه ای انجام شد؛ وضعیت اجتماعی - اقتصادی, انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی (نمره معدل دانش آموزان), مورد کنترل قرار گرفت و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون چندگانه با مدل سلسله مراتبی, جهت بررسی سهم متغییر پیش بین (جو مدرسه) نشان داد که فرضیه مورد پژوهش تایید شده و سه متغیر وضعیت اجتماعی - اقتصادی, انگیزش تحصیلی و جو مدرسه, پیش بینی کننده معناداری برای سطوح بالاتر خودتنظیمی هستند. همچنین متغیر جو مدرسه 18.6% از واریانس متغیر ملاک را در این پژوهش, پیش بینی کرد (p<0.01,F4,410=23.38 ).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرامتی، انسی، شهامت، فاطمه، و خسروی، حسین. (1390). بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانش آموزان دبیرستان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 6(23)، 133-153. SID. https://sid.ir/paper/120311/fa

    Vancouver: کپی

    کرامتی انسی، شهامت فاطمه، خسروی حسین. بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانش آموزان دبیرستان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1390؛6(23):133-153. Available from: https://sid.ir/paper/120311/fa

    IEEE: کپی

    انسی کرامتی، فاطمه شهامت، و حسین خسروی، “بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانش آموزان دبیرستان،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 6، no. 23، pp. 133–153، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120311/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button