مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,186
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک های مقابله

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 122

چکیده

 با هدف بررسی اثر میانجیگر سبک های مقابله در رابطه بین تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی, 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) به پرسشنامه تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI؛ گادزلا, 1991؛ نقل از گادزلا و بالوگلو, 2001) و پرسشنامه مقابله با موقعیت های تنیدگی زا (CISS؛ اندلر و پارکر, 1990) پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی, از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر دو الگو, تنشگرهای تحصیلی با واکنش ها به تنشگرها رابطه مثبت و معنی دار؛ با سبک مقابله مساله مدار رابطه منفی و معنی دار و با سبک مقابله هیجان مدار رابطه مثبت و معنی دار دارد. همچنین, نتایج نشان داد که رابطه بین تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرها از طریق سبک های مقابله مساله مدار و هیجان مدار میانجی گری شد. در هر دو الگو, تمام وزن های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش بینی کننده الگو, 75% از واریانس واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر, بر ضرورت بازشناسی نقش میانجیگر سبک های مقابله در بررسی رابطه بین تنشگرهای تحصیلی با تنیدگی (مساله مدار و هیجان مدار) و واکنش ها نسبت به تنشگرهای تحصیلی تاکید می کند. تلویحات برای روان شناسان تربیتی بحث می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گراوند، فریبرز، و شکری، امید. (1387). تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک های مقابله. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 3(12)، 101-122. SID. https://sid.ir/paper/120321/fa

    Vancouver: کپی

    گراوند فریبرز، شکری امید. تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک های مقابله. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1387؛3(12):101-122. Available from: https://sid.ir/paper/120321/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز گراوند، و امید شکری، “تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک های مقابله،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 3، no. 12، pp. 101–122، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120321/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا