Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,203
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

6,372
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 48

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان اجرا شد. نمونه ای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عامل و پرسشنامه استرس دوران دانشجویی را تکمیل کردند. به منظور بررسی رابطه بین صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی, و همچنین به منظور آگاهی از نقش صفات شخصیت در پیش بینی استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل های رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج ماتریس همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین عامل های وظیفه شناسی, برون گرایی, پذیرش و سازگاری با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار, و بین عامل های روان نژند خویی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج, همچنین نشان داد که بین استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. عامل های برون گرایی و وظیفه شناسی با استرس تحصیلی رابطه منفی و معنادار و با عامل روان نژند خویی رابطه مثبت و معنادار نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که صفات شخصیتی برون گرایی و روان نژند خویی هر کدام به ترتیب 5% و 3% از واریانس استرس تحصیلی را تبیین کردند. همچنین, نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در پیش بینی عملکرد تحصیلی نشان داد که عامل های شخصیتی وظیفه شناسی و روان نژند خویی و متغیر استرس تحصیلی هر کدام به ترتیب 12%, 10%, 6% از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر, ضرورت بازشناسی نقش صفات شخصیت در تجربه استرس تحصیلی و نقش صفات شخصیت و استرس تحصیلی را بر عملکرد تحصیلی مورد تاکید قرار می دهد. تلویحات پژوهش حاضر برای بهبود علمکرد تحصیلی مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکری، امید، کدیور، پروین، نقش، زهرا، غنایی، زیبا، دانشورپور، زهره، و مولایی، محمد. (1386). صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روان شناختی، 3(3)، 25-48. SID. https://sid.ir/paper/441160/fa

Vancouver: کپی

شکری امید، کدیور پروین، نقش زهرا، غنایی زیبا، دانشورپور زهره، مولایی محمد. صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1386؛3(3):25-48. Available from: https://sid.ir/paper/441160/fa

IEEE: کپی

امید شکری، پروین کدیور، زهرا نقش، زیبا غنایی، زهره دانشورپور، و محمد مولایی، “صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی،” مطالعات روان شناختی، vol. 3، no. 3، pp. 25–48، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/441160/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا