مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (مدیریت خشم، جرات آموزی، آرام سازی) بر افزایش جراتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 134

چکیده

 پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (مدیریت خشم, جرات آموزی و آرام سازی) بر افزایش جراتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی, پس از جراحی پیوند بای پس عروق کرونر, می پردازد. بدین منظور در قالب طرح پیش آزمون - پس آزمون به همراه گروه گواه, 40 بیمار مبتلا به اختلال کرونری قلب با دامنه سنی 65-35 سال که برای اولین بار تحت جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفته و در حال ترخیص از بیمارستان بودند, انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. جهت گردآوری داده ها, از مقیاس جراتمندی راتوس و مقیاس خشم MMPI-2 استفاده شد که قبل از شروع برنامه آموزش مهارت های زندگی و بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی, توسط بیماران دو گروه آزمایش و گواه تکمیل گردید. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها نشان دادند که برنامه آموزش گروهی مهارت های زندگی, به طور معنی داری موجب افزایش جراتمندی و کاهش خشم در بیماران شده است (p<0.001). همچنین بر اساس نتایج بدست آمده, بین دو جنس از لحاظ اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی بر افزایش جراتمندی و کاهش خشم, تفاوت معنی دار ملاحظه نشد (P>0.05).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمتی سوگلی تپه، فاطمه، باباپورخیرالدین، جلیل، محمودعلیلو، مجید، بیرامی، منصور، و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1387). تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (مدیریت خشم, جرات آموزی, آرام سازی) بر افزایش جراتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی, پس از پیوند بای پس عروق کرونر. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 3(9)، 119-134. SID. https://sid.ir/paper/120358/fa

    Vancouver: کپی

    نعمتی سوگلی تپه فاطمه، باباپورخیرالدین جلیل، محمودعلیلو مجید، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج. تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (مدیریت خشم, جرات آموزی, آرام سازی) بر افزایش جراتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی, پس از پیوند بای پس عروق کرونر. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1387؛3(9):119-134. Available from: https://sid.ir/paper/120358/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نعمتی سوگلی تپه، جلیل باباپورخیرالدین، مجید محمودعلیلو، منصور بیرامی، و تورج هاشمی نصرت آباد، “تاثیر آموزش گروهی مهارت های زندگی (مدیریت خشم, جرات آموزی, آرام سازی) بر افزایش جراتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی, پس از پیوند بای پس عروق کرونر،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 3، no. 9، pp. 119–134، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120358/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button