مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 170

چکیده

 بازارهای اینترنتی هم چون سایر کاربردهای فناوری اطلاعات, موجب کاهش هزینه و افزایش کارایی می شوند. فروشندگان با هزینه های کم تر و سود بیشتر مواجه شده و مصرف کنندگان نیز با برخورداری از اطلاعات بیشتر, امکان انتخاب بهتر و خرید ارزان تر را تجربه می‏کنند. به این ترتیب, به نظر می رسد که رشد بازارها در اینترنت, شاخصی برای افزایش رقابت باشد. ولی یکسری ویژگی‏های خاصی در اینترنت وجود دارند, که می توانند انحصار در بازارهای اینترنتی را سبب شوند. در این مقاله, با استفاده از یک رویکرد تیوریکی وجود انحصار در بازارهای اینترنتی از منظر های مختلفی به خصوص اثرات خارجی شبکه ای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی ساختار بازارهای اینترنتی, نشان می دهد که وجود اثرات خارجی شبکه ای سبب ایجاد انحصارات در این بازارها می شود. هم چنین بررسی ها نشان می دهند که رقابت در بازار های اینترنتی شامل رقابت های تحقیق و توسعه ای (R&D) است که هدفش به دست آوردن سهم بازاری از طریق نوآوری و یا حفظ رهبر بودن در بازار با عرضه نوآوری های جدید است. نتیجه ای که از این تحقیق به دست آمده, طرح این نظریه است که انحصارات ایجاد شده در بازارهای اینترنتی (برخلاف بازارهای سنتی انحصاری), سبب کاهش اضافه رفاه مصرف کنندگان نمی شود, بلکه به واسطه نوآوری های ایجاد شده در این بازارها, اضافه رفاه مصرف کنندگان افزایش می‏یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبادی، جعفر، و افتخاری، فرناز. (1386). بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای. تحقیقات اقتصادی، 42(79)، 151-170. SID. https://sid.ir/paper/12051/fa

    Vancouver: کپی

    عبادی جعفر، افتخاری فرناز. بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای. تحقیقات اقتصادی[Internet]. 1386؛42(79):151-170. Available from: https://sid.ir/paper/12051/fa

    IEEE: کپی

    جعفر عبادی، و فرناز افتخاری، “بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای،” تحقیقات اقتصادی، vol. 42، no. 79، pp. 151–170، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/12051/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button