مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه و اهداف: دستیابی به «بهداشت برای همه» در بیانیه آلماآتا در سال 1978 به عنوان شعار زیربنایی و بر اساس مراقبت های بهداشتی اولیه به تمام کشورهای جهان معرفی شد. چگونگی دسترسی به این هدف مهم یعنی دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی بیشتر با نشانگرهای کمی بررسی شده است. در حالی که رویکرد کیفی می تواند تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی از منظر مصرف کنندگان را بشناساند بینش عمیقی را در این زمینه ایجاد کند. این مطالعه با هدف توصیف و تفسیر درک استفاده کنندگان خدمات بهداشتی از دسترسی به خدمات و به دست آوردن بینش عمیق تر در مورد تجربه مصرف کنندگان این خدمات انجام شده است.روش کار: مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق, با 9 نفر از مراجعه کنندگان به مرکز بهداشتی - درمانی انتخاب شده به شیوه نمونه گیری هدفمند انجام شد. مصاحبه ها ضبط, دست نویس و سپس با رویکرد پدیده شناسی و با استفاده از روش «ون مانن» تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: شش مضمون زیر در تجزیه و تحلیل داده ها ظهور یافتند. رویارویی با فرصت های آموزش همه جانبه, ارتباطات مشتری مدار, خدمات بهداشتی باکیفیت, کفایت زمانی - مکانی خدمات بهداشتی, عدالت محوری و مشارکت فردی.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که دسترسی به خدمات بهداشتی چیزی فراتر از وجود خدمات به تنهایی است. خدمات بهداشتی با آموزش بهداشت و برقراری عدالت اجتماعی تکمیل خواهد شد. آموزش های همه جانبه و افزایش مشارکت های فردی در بهره مندی مطلوب از خدمات بهداشتی برای توانمندسازی مردم لازم به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجعتی، فاطمه، کمالی، محمد، و پرویزی، سرور. (1390). تبیین تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی: یک مطالعه کیفی. مجله اپیدمیولوژی ایران، 7(2)، 17-24. SID. https://sid.ir/paper/120734/fa

    Vancouver: کپی

    رجعتی فاطمه، کمالی محمد، پرویزی سرور. تبیین تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی: یک مطالعه کیفی. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1390؛7(2):17-24. Available from: https://sid.ir/paper/120734/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رجعتی، محمد کمالی، و سرور پرویزی، “تبیین تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی: یک مطالعه کیفی،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 7، no. 2، pp. 17–24، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button