مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دوره زمانی 85-1381

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 117

کلیدواژه

شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA)Q3
شاخص پلان تجاری (TM)Q3
شاخص سهم ثابت بازار (CMS)Q3

چکیده

 در حال حاضر, رقابت پذیری بین المللی تولیدات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا, مقاله حاضر تلاش دارد تا با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت پتروشیمی در تولید و صادرات ایران, مزیت گروه کالاهای این صنعت را طی دوره زمانی 1385-1381, مورد بررسی و اندازه گیری قرار دهد. برای این منظور, از شاخص مزیت نسبی آشکار شده (شاخص مرسوم) و شاخص های سهم ثابت بازار و شاخص پلان تجاری (شاخص های جدید), استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده, علی رغم وجود مزیت نسبی ایران در بیش تر کالاهای صادراتی پتروشیمی, نرخ رشد شاخص مزیت نسبی آشکار شده اکثر گروه کالاهای پتروشیمی دارای نوسان است. هم چنین بر اساس شاخص سهم ثابت بازار, عملکرد رقابتی گروه کالاهای پتروشیمی ایران در بازارهای هدف, معمولا منفی برآورد شده است. سرانجام بر اساس شاخص پلان تجاری, هیچ کدام از گروه کالاهای پتروشیمی در کل دوره زمانی مورد بررسی قادر به کسب یا حفظ موقعیت رقابتی نشده اند. بدین ترتیب, مزیت رقابتی گروه محصولات پتروشیمی طی دوره مورد بررسی دارای روند مشخص و پایدار نیست. با توجه به عوامل موثر بر مزیت رقابتی هم چو‏ن تکنولوژی, کیفیت و نوآوری, توصیه می شود نوآوری, فعالیت های تحقیق و توسعه, انتقال کارای تکنولوژی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی مورد توجه جدی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    راسخی، سعید، و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1387). مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دوره زمانی 85-1381. تحقیقات اقتصادی، 43(84)، 93-117. SID. https://sid.ir/paper/12164/fa

    Vancouver: کپی

    راسخی سعید، ذبیحی لهرمی المیرا. مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دوره زمانی 85-1381. تحقیقات اقتصادی[Internet]. 1387؛43(84):93-117. Available from: https://sid.ir/paper/12164/fa

    IEEE: کپی

    سعید راسخی، و المیرا ذبیحی لهرمی، “مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دوره زمانی 85-1381،” تحقیقات اقتصادی، vol. 43، no. 84، pp. 93–117، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/12164/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button