مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین ترکیب بهینه مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی- با مطالعه موردی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 525 | صفحه پایان 538

چکیده

 مقدمه: امروزه سازمان ها برای بیشینه کردن سود و کمینه کردن هزینه, مشتریان را بخش بندی می کنند, اما برای سرمایه گذاری بر روی توسعه کالاها و خدمات نیاز است تا علاوه بر بخش بندی, ترکیب بهینه آن ها و یا به عبارت دیگر, تعداد یا درصد مشتریان در هر بخش مشخص شود. بنابراین هدف این مقاله, ارایه روشی برای تعیین ترکیب بهینه مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی بوده است. بنابراین به منظور به دست آوردن ترکیب بهینه مشتریان, از معیار حداکثر سازی رضایتمندی مشتریان استفاده شد.روش بررسی: این مطالعه, از نظر هدف, توسعه ای- کاربردی, از نظر زمان گردآوری از نوع پیمایشی- مقطعی, از نظر ماهیت داده ها از نوع کمی و همچنین از نظر مساله پژوهش از نوع توصیفی بود. پس از بررسی مطالعات مربوط به رضایتمندی مشتری, ابعاد کیفیت خدمات, الگوی Kano و برنامه ریزی آرمانی, چارچوبی ارایه شده است که مشخص کننده ترکیب بهینه مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی است. داده های مورد نظر از طریق تکمیل پرسش نامه توسط بیماران در فاصله زمانی مرداد تا آذر 1389 در کلینیک تخصصی قلب بیمارستان الزهرای (س) اصفهان جمع آوری شده است. جامعه آماری در این مطالعه 196 تن از بیمارانی است که در محدوده زمانی بیان شده, به کلینیک تخصصی قلب بیمارستان الزهرای (س) اصفهان مراجعه کردند. جهت تعیین روایی پرسش نامه ها از روایی صوری (به دلیل استاندارد بودن سوال ها) و جهت محاسبه قابلیت پایایی, از ضریب Cronbach’s alpha استفاده شد. روش نمونه برداری در این مطالعه از نوع احتمالی و به روش تصادفی ساده است, الگوی پیشنهادی با استفاده از نرم افزار (Win quantitative system for business) WINQSB مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بعد از حل و تحلیل الگوی پیشنهادی یافته های مطالعه, نشان دهنده آن است که روش پیشنهادی قادر به تعیین ترکیب بهینه بیماران بیمارستان است, به گونه ای که مدیریت در برنامه ریزی امکانات خود باید 34 درصد بیماران را از بیماران مبتلا به بیماری حمله قلبی (انفارکتوس عضله قلب) و 66 درصد بیماران را از بیماران مبتلا به بیماری دریچه ای قلب انتخاب نماید.نتیجه گیری: به طور کلی می توان از نتایج این مطالعه به منظور موثر بودن در بخش بندی مشتریان (بیماران), برنامه ریزی برای فراهم کردن خدمات متناسب با نیازهای مشتریان مختلف و افزایش نتایج مثبت کسب شده از طرف بیمارستان اشاره کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهین، آرش، و احمدی آذر، محمود. (1391). تعیین ترکیب بهینه مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی- با مطالعه موردی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(4)، 525-538. SID. https://sid.ir/paper/121877/fa

    Vancouver: کپی

    شاهین آرش، احمدی آذر محمود. تعیین ترکیب بهینه مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی- با مطالعه موردی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1391؛9(4):525-538. Available from: https://sid.ir/paper/121877/fa

    IEEE: کپی

    آرش شاهین، و محمود احمدی آذر، “تعیین ترکیب بهینه مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی- با مطالعه موردی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 9، no. 4، pp. 525–538، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button