مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

912
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

512
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه فرایند مجموعه گستری کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به منظور ارایه الگوی مناسب مجموعه گستری در کتابخانه های مذکور

صفحات

 صفحه شروع 512 | صفحه پایان 523

چکیده

 مقدمه: مجموعه گستری به عنوان فرایندی که نقاط قوت و ضعف مجموعه یک کتابخانه را بر حسب نیازهای اطلاعاتی کاربران شناسایی می کند, در مدیریت سیستم های اطلاعاتی نقش اساسی ایفا می کند. پژوهش حاضر, ضمن مقایسه روند اجرای فعالیت های مرتبط با حوزه مجموعه گستری در کتابخانه های دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان و شناسایی مشکلات اجرایی مدیران این کتابخانه ها در زمینه مجموعه گستری, به ارایه پیشنهادهایی در جهت بهینه سازی روند اجرای فرایند مجموعه گستری این کتابخانه ها پرداخته است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و به صورت پیمایشی در سال 1388 صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 2 کتابخانه مرکزی, 15 کتابخانه دانشکده ای, 12 کتابخانه متعلق به گروه های آموزشی, 10 کتابخانه مراکز آموزشی درمانی و 1 کتابخانه وابسته به مراکز علمی تحقیقاتی می شد؛ که زیر نظر این دو دانشگاه به فعالیت می پرداختند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان کلیه مدیران کتابخانه های مذکور (40 کتابخانه) و مصاحبه با مسوولان کتابخانه های مرکزی دو دانشگاه گردآوری شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه مذکور, از روش روایی صوری و محتوایی استفاده گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach’s alpha (86 درصد) محاسبه شد و تحلیل داده ها نیز با کمک روش های آماری توصیفی و استنباطی(Chi square test)  و نرم افزارهای آماری SPSS15 و Excel صورت پذیرفت.یافته ها: در بیش از 70 درصد از کتابخانه های دو دانشگاه, تنها کمتر از 25 درصد منابع مورد نیاز, از طریق روش های دیگری جز خرید منابع تامین می شد. تنها 17.5 درصد از کتابخانه های مذکور دارای خط مشی های مکتوب مجموعه گستری بودند و مشکلات آنها در حوزه مجموعه گستری, در دو مقوله تدوین و به کارگیری خط مشی های مکتوب بود.نتیجه گیری: با توجه به مشکلات کتابخانه های جامعه پژوهش در تدوین خط مشی های مجموعه گستری, به منظور بهینه سازی این فرایند, در این پژوهش الگویی جهت تدوین خط مشی مکتوب مجموعه گستری در کتابخانه های مذکور ارایه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معرف زاده، عبدالحمید، و مهدی فر، امین. (1390). مقایسه‌ فرایند مجموعه‌ گستری کتابخانه‌ های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, به منظور ارایه‌ الگوی مناسب مجموعه‌ گستری در کتابخانه‌ های مذکور. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(4 (پیاپی 20))، 512-523. SID. https://sid.ir/paper/122012/fa

    Vancouver: کپی

    معرف زاده عبدالحمید، مهدی فر امین. مقایسه‌ فرایند مجموعه‌ گستری کتابخانه‌ های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, به منظور ارایه‌ الگوی مناسب مجموعه‌ گستری در کتابخانه‌ های مذکور. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1390؛8(4 (پیاپی 20)):512-523. Available from: https://sid.ir/paper/122012/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحمید معرف زاده، و امین مهدی فر، “مقایسه‌ فرایند مجموعه‌ گستری کتابخانه‌ های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, به منظور ارایه‌ الگوی مناسب مجموعه‌ گستری در کتابخانه‌ های مذکور،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 8، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 512–523، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122012/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا