مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات پایه سلامت با حداقل کیفیت و هزینه قابل پرداخت حق مسلم هر شهروند است و در هر کشور دولت موظف است که این خدمات را به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان قرار دهد. تجارت بین المللی خدمات سلامت بر موازنه بین توزیع عادلانه این خدمات، ایجاد انگیزه برای افزایش کارایی نظام سلامت و مدیریت منابع محدود مالی دولت ها تاثیر قابل توجهی می گذارد و پیامدهای مثبت یا منفی برای نظام سلامت و جامعه به همراه می آورد. در این مقاله ضمن معرفی الگوهای مختلف تجارت خدمات سلامت، به فرصت ها و چالش های حاصل از این نوع تجارت در کشورهای منتخب در منطقه آسه آن به منظور آشنایی سیاست گذاران و دست اندرکاران صنعت سلامت ایران با این نوع از تجارت و استفاده از آن در تصمیم گیری ها و مطالعات آینده پرداخته شده است.روش بررسی: این مقاله حاصل بخشی از یک پژوهش توصیفی - تطبیقی (در مقطع زمانی 89-1387) و کاربردی در زمینه تجارت بین المللی خدمات سلامت است و اطلاعات مورد نیاز در این مقاله از طریق مطالعه منابع دیجیتال و چاپی گردآوری شده است. جامعه پژوهش سه کشور عضو «آسه آن» شامل مالزی، سنگاپور و تایلند را دربر گرفته، از داده های گردآوری شده به منظور ارایه تصویری کلی از وضعیت تجارت بین المللی خدمات سلامت در منطقه فوق و مقایسه فرصت ها و چالش های این تجارت استفاده شده است.یافته ها: تجارت بین المللی خدمات سلامت در قالب چهار روش کلی عرضه برون مرزی خدمات سلامت از راه دور، دریافت خدمات در خارج از کشور (گردشگری سلامت)، حضور تجاری (سرمایه گذاری مستقیم خارجی) و مهاجرت موقت اشخاص حقیقی (متخصصین سلامت) انجام شده در کشورهای مورد مطالعه می باشد و فرصتی برای کسب درآمد ارزی و ارتقای سطح کیفیت خدمات موجود و چالش هایی در زمینه رقابت با سایر کشورها و نیز در ارتباط با دسترسی و فراهم بودن خدمات مورد نیاز جامعه تحت پوشش است، در نتیجه افزایش تقاضای داخلی و کمبود منابع انسانی در بخش سلامت ایجاد می کند.نتیجه گیری: مهمترین چالش های توسعه تجارت خدمات سلامت در منطقه آسه آن، تسریع در اعتباربخشی مراکز ارایه خدمات، قابلیت انتقال بیمه ها، حمایت از بخش خصوصی، همکاری بخش دولتی و خصوصی و توسعه تجارت بر اساس مزیت های نسبی هر کشور در راستای توسعه بخش سلامت است.