مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,280
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عملکرد بیمارستان هاشمی نژاد بر اساس معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت - درمان Malcolm Baldrige

صفحات

 صفحه شروع 580 | صفحه پایان 587

چکیده

 مقدمه: دانش به عنوان ضروری ترین امتیاز شغلی, مهمتر از تاسیسات و تجهیزات است. در شرایطی که بسیاری از شرکت ها یا باید به نوآوری بپردازند و یا از صحنه رقابت محو شوند, توانایی یادگیری, سازگاری و تغییر, مهمترین اصل ادامه حیات تلقی می شود. از این رو این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان هاشمی نژاد بر اساس معیار سنجش, تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت - درمان Malcolm Baldrige در سال 1386 انجام گردیده است.روش بررسی: این پژوهش مطالعه ای توصیفی - مقطعی بود. ابزار گردآوری داده ها, چک لیست استاندارد و جهانیMalcolm Baldrige  (ویرایش 2006) بود. لازم به ذکر است که این الگو, جهانی است و پایایی و روایی آن از پیش تعیین شده است. محیط پژوهش, بیمارستان شهید هاشمی نژاد بود که یک بیمارستان آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران است. روش گردآوری داده ها, مصاحبه با مدیران ارشد بیمارستان, مشاهده مستندات و تکمیل چک لیست های مربوط بوده است. داده های به دست آمده به صورت کیفی تحلیل شدند.یافته ها: عملکرد بیمارستان هاشمی نژاد بر مبنای معیار مدیریت دانش, از مجموع 90 امتیاز کل این معیار, در حیطه درمان 40 امتیاز (44 درصد) و در حیطه آموزش 18 امتیاز (20 درصد) را به خود اختصاص داد. از 40 امتیاز کسب شده در حیطه درمان, 21 امتیاز (52.5 درصد) مربوط به معیار سنجش, تحلیل و بازنگری عملکرد سازمانی و 19 امتیاز (47.5 درصد) نیز متعلق به معیار مدیریت دانش و اطلاعات بود. در حیطه آموزش از 18 امتیاز کسب شده, 14 امتیاز (78 درصد) مربوط به معیار سنجش, تحلیل و بهبود عملکرد سازمانی و 4 امتیاز (22 درصد) دیگر نیز مربوط به معیار مدیریت اطلاعات, تکنولوژی اطلاعات و دانش بود.نتیجه گیری: طبق روش Likert, عملکرد این بیمارستان در حیطه درمان در رده متوسط قرار گرفت و در حیطه آموزش امتیاز ضعیفی را کسب نمود. این امر نشان دهنده لزوم توجه هر چه بیشتر به مدیریت دانش به خصوص, در حیطه آموزش است. بر این اساس, تدوین برنامه ای کارا و اثربخش جهت ارتقای مدیریت دانش در این بیمارستان ضروری به نظر می رسد. بر مبنای نتایج پژوهش, الگویMalcolm Baldrige , می تواند به عنوان الگوی جامع برای ارزیابی عملکرد موسسات آموزشی درمانی در حوزه مدیریت دانش مورد استفاده قرار گیرد. یافته های پژوهش, لزوم توجه هر چه بیشتر بیمارستان فوق به مدیریت دانش به خصوص در حیطه آموزش را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، محمدرضا، فاتح پناه، آزاده، و گوهری، محمودرضا. (1390). ارزیابی عملکرد بیمارستان ‌هاشمی ‌نژاد بر اساس معیار سنجش, تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت - درمان Malcolm Baldrige. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(4 (پیاپی 20))، 580-587. SID. https://sid.ir/paper/122013/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی محمدرضا، فاتح پناه آزاده، گوهری محمودرضا. ارزیابی عملکرد بیمارستان ‌هاشمی ‌نژاد بر اساس معیار سنجش, تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت - درمان Malcolm Baldrige. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1390؛8(4 (پیاپی 20)):580-587. Available from: https://sid.ir/paper/122013/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا ملکی، آزاده فاتح پناه، و محمودرضا گوهری، “ارزیابی عملکرد بیمارستان ‌هاشمی ‌نژاد بر اساس معیار سنجش, تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت - درمان Malcolm Baldrige،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 8، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 580–587، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122013/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button