Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,370
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روان شناختی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روان شناختی نوجوانان است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر تهران بودند. در این مطالعه 450 دانش آموز از پنج منطقه تحصیلی شمال, جنوب, مرکز, شرق و غرب تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه ادراک از سبک های فرزندپـروری شیفر (1965), مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1982) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج کلی نشان داد که تعامل خودکارآمدی و پذیرش ـ طرد ادراک شده پیش بینی کننده معنادار بهزیستی روان شناختی و زیرمقیاس های تسلط بر محیط, رشد فردی, روابط مثبت, هدف در زندگی و پذیرش خود در بهزیستی روان شناختی است. خودکارآمدی و کنترل ـ آزادی ادراک شده هر کدام به طور مجزا, پیش بینی کننده معنادار زیرمقیاس استقلال هستند. به طور کلی نتایج نشان داد که تعامل خودکارآمدی و پذیرش طرد ادراک شده و تعامل خودکارآمدی با کنترل ـ آزادی ادراک شده, هر دو پیش بینی کننده معنادار زیرمقیاس پذیرش خود هستند. در زیرمقیاس روابط مثبت علاوه بر تعامل خودکارآمدی با پذیرش ـ طرد ادراک شده, خودکارآمدی و پذیرش ـ طرد ادراک شده نیز به طور مجزا پیش بینی کننده های معناداری هستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک زاده، لیدا، حیدری، محمود، پاکدامن، شهلا، و طهماسیان، کارینه. (1393). رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روان شناختی در نوجوانان. خانواده پژوهی، 10(37)، 113-126. SID. https://sid.ir/paper/122426/fa

    Vancouver: کپی

    ملک زاده لیدا، حیدری محمود، پاکدامن شهلا، طهماسیان کارینه. رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روان شناختی در نوجوانان. خانواده پژوهی[Internet]. 1393؛10(37):113-126. Available from: https://sid.ir/paper/122426/fa

    IEEE: کپی

    لیدا ملک زاده، محمود حیدری، شهلا پاکدامن، و کارینه طهماسیان، “رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روان شناختی در نوجوانان،” خانواده پژوهی، vol. 10، no. 37، pp. 113–126، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا