Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,504
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

799
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رفتارهای پرخطر، مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی، خانواده های جایگزین و عادی شهر بندرعباس

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه: فرزندانی که در محیط خانواده پرورش می یابند, در آینده افراد مقاومی در برابر مشکلات زندگی هستند. از این رو این پژوهش باهدف مقایسه رفتارهای پرخطر, مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی, خانواده های جایگزین و عادی انجام شد.روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی_مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 12 تا 18 سال ساکن در پرورشگاه, خانواده های جایگزین و خانواده های عادی بندرعباس در سال 1394 بودند. نمونه این پژوهش متشکل از 150 نوجوان بود که 50 نوجوان پرورشگاهی و 50 نوجوان خانواده های جایگزین به روش نمونه گیری هدفمند و 50 نوجوان خانواده های عادی به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده, مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی, مقیاس خودکارآمدی عمومی و آزمون مهارت های ارتباطی کوئین دام بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و SPSS22 استفاده شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار رفتارهای پرخطر در نوجوانان پرورشگاهی 118.04±5.85, خانواده های جایگزین 110.14±5.21 و خانواده های عادی 109.82±6.06, مهارت های ارتباطی در نوجوانان پرورشگاهی 111.17±6.19, خانواده های جایگزین 122.11±7.62 و خانواده های عادی 121.03±6.42 و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی 53.33±3.84, خانواده های جایگزین 61.39±4.01 و خانواده های عادی 63.20±3.26 است. بین نوجوانان خانواده های عادی و خانواده های جایگزین در رفتارهای پرخطر, مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0.05)؛ اما بین نوجوانان خانواده های عادی و خانواده های جایگزین با نوجوانان پرورشگاهی در رفتارهای پرخطر, مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.05)نتیجه گیری: وقوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان پرورشگاهی بالاست. مهارت های ارتباطی آنان ضعیف و ادراکشان از خودکارآمدی پایین است. بنابراین, تدوین برنامه ها و انجام آموزش هایی در جهت پیش گیری از رفتارهای پرخطر و افزایش مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی نوجوانان پرورشگاهی حائز اهمیت است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، الهام، و حاجی علیزاده، کبری. (1396). مقایسه رفتارهای پرخطر, مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی, خانواده های جایگزین و عادی شهر بندرعباس. آموزش پرستاری، 6(5 )، 54-61. SID. https://sid.ir/paper/238294/fa

Vancouver: کپی

رضایی الهام، حاجی علیزاده کبری. مقایسه رفتارهای پرخطر, مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی, خانواده های جایگزین و عادی شهر بندرعباس. آموزش پرستاری[Internet]. 1396؛6(5 ):54-61. Available from: https://sid.ir/paper/238294/fa

IEEE: کپی

الهام رضایی، و کبری حاجی علیزاده، “مقایسه رفتارهای پرخطر, مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی, خانواده های جایگزین و عادی شهر بندرعباس،” آموزش پرستاری، vol. 6، no. 5 ، pp. 54–61، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238294/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا