مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,149
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,054
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش روش حل مساله به مادران و تاثیر آن بر روابط خانوادگی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 16

چکیده

 مهارت حل مساله یکی از مهارت های شناختی است که انسان را در حل مسایل درونی و بیرونی خود یاری می دهد. آموزش این مهارت می تواند از بروز مسایل و مشکلات نوجوانان و بحرانی شدن تعارض های خانوادگی پیشگیری کند. حل مساله یکی از مهارت های مهم زندگی است که بسیاری از والدین و فرزندان با آن آشنا نیستند. بر این اساس برخی از متخصصان به طراحی و اجرای کارگاه های آموزش حل مساله برای والدین, کودکان و نوجوانان پرداخته اند. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی کارگاه هایی با عنوان تربیت نوجوان اندیشمند بوده است که در آن مهارت های حل مساله به گروهی از مادران که فرزندان آنان در آستانه دوران نوجوانی قرار دارند, آموزش داده شده است. در کارگاه تربیت نوجوان اندیشمند مهارت های درک احساسات و نظرات دیگران, درک انگیزه ها, یافتن راه حل های متعدد برای یک مساله, در نظر گرفتن عواقب و نتایج امور و برنامه ریزی متوالی با استفاده از طرح درس هایی آموزش داده شده است. گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجوانانی هستند که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده اند. این مادران در پنج کارگاه آموزشی که هر کارگاه شامل 10 جلسه آموزشی دو ساعته است زیر نظر مجریان مجرب آموزش دیده اند. این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس -آزمون بدون گروه گواه است. داده های این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامه ارزیابی خانواده گردآوری شده است. با استفاده از این ابزار کارکرد خانواده در سه عامل ارتباط, پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی در قبل و بعد از اجرای کارگاه مقایسه شده است. یافته ها بیانگر تأثیر این کارگاه ها بر بهبود عملکرد آزمودنی ها در عامل مشارکت عاطفی است. در خاتمه, بحث و نتیجه گیری, کاربرد یافته های تحقیق, محدودیت ها و هم چنین پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکوهی یکتا، محسن، و پرند، اکرم. (1387). آموزش روش حل مساله به مادران و تاثیر آن بر روابط خانوادگی. خانواده پژوهی، 4(13)، 5-16. SID. https://sid.ir/paper/122502/fa

Vancouver: کپی

شکوهی یکتا محسن، پرند اکرم. آموزش روش حل مساله به مادران و تاثیر آن بر روابط خانوادگی. خانواده پژوهی[Internet]. 1387؛4(13):5-16. Available from: https://sid.ir/paper/122502/fa

IEEE: کپی

محسن شکوهی یکتا، و اکرم پرند، “آموزش روش حل مساله به مادران و تاثیر آن بر روابط خانوادگی،” خانواده پژوهی، vol. 4، no. 13، pp. 5–16، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122502/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button