مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ادراک شده استاد در اخلاق دانشگاهی و جلوگیری از تقلب از دیدگاه دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 22

چکیده

 زمینه یکی از معضلاتی که دانشگاه ها با آن مواجه هستند و اخلاق دانشگاهی را تهدید می کند, تقلب تحصیلی است. در میان عوامل موثر بر تقلب, اساتید نقش مهمی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ادراک شده استاد در رعایت اخلاق دانشگاهی بر کاهش تقلب تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه بیرجند انجام شده است. روش پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند بود که از میان آنها 24 نفر از در سه حوزه علوم انسانی و رفتاری, علوم پایه و کشاورزی و فنی مهندسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و با روش بنیادبخشی نظریه تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها نقش استاد در جلوگیری از تقلب در 10 مقوله محوری «ارزشیابی استاد», «مهارت های تدریس استاد», «رابطه استاد با دانشجو», «اخلاق و رفتار استاد», «مدیریت و کنترل کلاس استاد», «تعهد و وجدان کاری استاد», «انتظارات استاد از دانشجویان», «توانمندی علمی استاد», «ویژگی های شخصی استاد» و «نوع تکالیف استاد» شناسایی و مقوله بندی شد. مقوله «ادراک دانشجویان از منش استاد» به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. همچنین, مدلی در زمینه نقش استاد در جلوگیری از تقلب تحصیلی شامل موجبات علی نقش استاد در تقلب تحصیلی و پیامدهای آن طراحی و ارائه گردید. نتیجه گیری نتایج نشان دادند در صورتی که اساتید وظایف خود را در فرآیند آموزش و تعامل با دانشجویان به درستی انجام دهند, می توانند به کاهش تقلب تحصیلی در بین دانشجویان کمک کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم زاده، رابعه سادات، خامسان، احمد، و راستگومقدم، میترا. (1398). نقش ادراک شده استاد در اخلاق دانشگاهی و جلوگیری از تقلب از دیدگاه دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری، 14(4 )، 14-22. SID. https://sid.ir/paper/122765/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم زاده رابعه سادات، خامسان احمد، راستگومقدم میترا. نقش ادراک شده استاد در اخلاق دانشگاهی و جلوگیری از تقلب از دیدگاه دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1398؛14(4 ):14-22. Available from: https://sid.ir/paper/122765/fa

    IEEE: کپی

    رابعه سادات قاسم زاده، احمد خامسان، و میترا راستگومقدم، “نقش ادراک شده استاد در اخلاق دانشگاهی و جلوگیری از تقلب از دیدگاه دانشجویان،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 14، no. 4 ، pp. 14–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122765/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button