Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    396
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    905
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 905

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-6
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2208
  • دانلود: 

    1164
چکیده: 

زمینه قانون کیفری، قواعد محدود کننده حقوق و آزادی های فرد در جهت تضمین همزیستی مسالمت آمیز است. این که چه رفتاری را باید ممنوع اعلام کرد و کدام یک را می توان از دایره اعمال قانونی خارج کرد به نحوه ای می توان ورود اخلاقیات در عالم حقوق نام برد. رعایت اخلاق و ادب از دیر باز نبز بوده است و تحت عنوان اداب و رسوم و به معنای ضوابط اخلاقی است بر این اساس تعداد اعمالی که نظم عمومی را خدشه دار می کند، متنوع بوده و ابزارهایی که برای نظم عمومی به کار گرفته می شوند، در کمیت و کیفیت متفاوت است و طیف وسیعی از راهکارها را شامل می شود نظام های حقوقی مختلف راه کارهای متفاوتی را انتخاب نموداند. نظام جمهور اسلامی ایران با توجه به شرعی بودن بر اخلاقیات تکیه دارد. اما هر گونه جرم انگاری بدون توجه به محدودیت ها و مبانی حقوق کیفری میتواند زمینه ساز چالش های متعددی باشد، اخلاق نیز یکی از اصول نخستین در جرم انگاری ایران است و این مهم در نظام کیفری جمهوری در حدود مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است. نتیجه گیری در جمهوری اسلامی ایران مثل همه کشورها جرم انگاری تابع محدودیت هایی است در ایران نیز جرم انگاری تابع محدودیت های مقرر در قانون اساسی می باشد. همچنین براساس اصل چهارم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی باید در حدود اصول و موازین اسلامی اقدام به جرم انگاری نماید. جرم انگاری باید با توجه به اصول شرعی و اخلاقی و قانون اساسی انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    7-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    415
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

زمینه علی رغم آنکه چندین دهه از مطرح شدن مباحث پایداری می گذرد، اما همچنان شاهد استفاده نادرست کشاورزان از منابع تولید، و سیاست های کشاورزی نامتوازن با توان محیطی و درخشان بودن واژه خودکفایی در میان سیاست های توسعه کشاورزی هستیم. به نظر می رسد تمام اهرم هایی که تاکنون برای رسیدن به پایداری به کار گرفته شده است، آنچنان که باید و شاید موفق نبوده اند. لذا امروزه دانشمندان به راهبردهای اخلاقی بیش از سایر راهبردها در رسیدن به پایداری و حل چالش های زیست محیطی امیدوار هستند. نظر به اینکه انسان و بعد اخلاقی آن مهمترین سازه در فرایند توسعه است، و لزوم توجه به موضوع اخلاق کشاورزی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و نقد مهمترین جهان بینی های اخلاق کشاورزی براساس دیدگاه وندل بری انجام شده است. تحلیل انتقادی جهان بینی ها در چارچوب دیدگاه وندل بری انجام شده که به نحو در خور توجهی مرز اخلاقی و غیراخلاقی را نشان می دهد و هنجارهای اخلاقی مناسب را به عنوان معیار مقایسه جهان بینی ها داراست. نتیجه گیری بر اساس تحلیل های صورت گرفته جهان بینی تولیدگرائی و اقتصاد جریان اصلی به ساختار کشاورزی استثماری بسیار نزدیک هستند و جهان بینی نظارت و هولیسم به ساختار کشاورزی پرورشی گرایش دارند. همچنین این مطالعه نشان داد که هولیسم بهترین معیار برای اخذ تصمیمات در حوزه ی کشاورزی و محیط زیست است. نتایج این مطالعه می تواند راهگشای حل مشکلات برنامه ریزان و سیاست مداران در راستای رسیدن به پایداری باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    14-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    554
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

زمینه یکی از معضلاتی که دانشگاه ها با آن مواجه هستند و اخلاق دانشگاهی را تهدید می کند، تقلب تحصیلی است. در میان عوامل موثر بر تقلب، اساتید نقش مهمی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ادراک شده استاد در رعایت اخلاق دانشگاهی بر کاهش تقلب تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه بیرجند انجام شده است. روش پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند بود که از میان آنها 24 نفر از در سه حوزه علوم انسانی و رفتاری، علوم پایه و کشاورزی و فنی مهندسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و با روش بنیادبخشی نظریه تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها نقش استاد در جلوگیری از تقلب در 10 مقوله محوری «ارزشیابی استاد»، «مهارت های تدریس استاد»، «رابطه استاد با دانشجو»، «اخلاق و رفتار استاد»، «مدیریت و کنترل کلاس استاد»، «تعهد و وجدان کاری استاد»، «انتظارات استاد از دانشجویان»، «توانمندی علمی استاد»، «ویژگی های شخصی استاد» و «نوع تکالیف استاد» شناسایی و مقوله بندی شد. مقوله «ادراک دانشجویان از منش استاد» به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. همچنین، مدلی در زمینه نقش استاد در جلوگیری از تقلب تحصیلی شامل موجبات علی نقش استاد در تقلب تحصیلی و پیامدهای آن طراحی و ارائه گردید. نتیجه گیری نتایج نشان دادند در صورتی که اساتید وظایف خود را در فرآیند آموزش و تعامل با دانشجویان به درستی انجام دهند، می توانند به کاهش تقلب تحصیلی در بین دانشجویان کمک کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    536
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

زمینه رفتار سازمانی مناسب و پرهیز از بد رفتاری سازمانی، ایدئولوژی اخلاقی مدیران در جهت هدایت درونی برای تصمیم گیری های درست و به جا، اولویت دادن به اخلاقیات در سازمان و وجود عدالت سازمانی در محل کار که باعث افزایش اثربخشی سازمان می شود، لزوم اجرای این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی ایدئولوژی اخلاقی در رابطه رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی با بدرفتاری سازمانی را نمایان می کند. روش روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مدیران مدارس منطقه جنوب غربی شهر اصفهان تشکیل می دادند. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، کل جامعه به عنوان نمونه (263 نفر) در نظر گرفته شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که شامل73 گویه و 7 زیر مقیاس بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین و انحراف استاندارد ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی با کمک نرم افزار مادپراب و بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 استفاده شد. یافته ها یافته ها نشان داد بین متغیرهای پژوهش رابطه معنادار وجود دارد. در رابطه رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی با بد رفتاری سازمانی متغیر ایده آل گرایی اخلاقی مدیران نقش تعدیل کنندگی ایفا می کند(05/0>P). نتیجه گیری هرچه فلسفه اخلاقی ایده آل گرایی در افراد بیشتر باشد اثر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی و در نهایت بر بدرفتاری سازمانی نیز افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عقیقی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    31-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    695
  • دانلود: 

    736
چکیده: 

زمینه رهبری فروتنانه یکی از سبک های رهبری پرکاربرد توسط مدیران و رهبران شرکت ها و سازمان های موفق جهان امروزست که مبتنی بر فلسفه اخلاق فضیلت محور است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش اخلاقی بر مولفه های رهبری فروتنانه در مدیران شعب بانک سپه استان همدان انجام شده است. روش روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و معاونین شعب بانک سپه استان همدان مشتمل بر 92 نفر بوده است. و براساس جدول مورگان تعداد 76 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد، که روایی آن بر اساس روایی همگرا و پایایی ابزار سنجش با محاسبه آلفای کرونباخ تایید گردیده است. و الگوی ارائه شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمامی روابط مستقیم میان مولفه های پژوهش معنادار بودند، نتایج نشان داد؛ هوش اخلاقی 83 درصد رهبری فروتنانه، هوش اخلاقی 68 درصد خود آگاهی، 48 درصد مربی گری، 25 درصد مرشدیت و 26 درصد آموزش پذیری را پیش بینی می کند. نتیجه گیری وجود هوش اخلاقی بالا در رهبران باعث می شود تا آنها نقاط قوت، ضعف ها و محدودیت های خود را درک کنند و تشخیص دهند که چقدر نیازمند به توانایی های دیگران هستند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، مدیران باید با تقویت توانایی خود در بخشش اشتباهات خویش و دیگران، اقرار به اشتباهات و شکست ها، اهمیت دادن به دیگران و عمل کردن مبتنی بر اصول و ارزش های اخلاقی زمینه را برای بهبود اثربخشی افراد و همچنین مشارکت کارکنان در فرآیندهای سازمانی را تسریع بخشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 695

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 736 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    499
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

زمینه فرهنگ سازمانی اخلاقی زیرمجموعه ای از فرهنگ وسیع تر سازمان است که شامل ارزش های مشترک اخلاقی میان کارکنان یک سازمان می باشد و از طریق سیستم های رسمی و غیر رسمی سازمان حفظ می شود، درنتیجه ایجاد فرهنگ سازمانی اخلاقی و حفظ و تقویت آن امری مهم و ضروری برای سازمان ها محسوب می شود. هدف این پژوهش بررسی ابعاد مدل هشت عاملی پرهیزگاری اخلاقی کاپتین در سازمان های خدماتی دولتی و خصوصی در ایران و تناسب این مدل با داده های جمع آوری شده می باشد. روش روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. این مطالعه در نمونه ای 200 نفری از کارکنان سازمان های خدماتی (دولتی و خصوصی) در ایران، با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و تجزیه و تحلیل آن ها نیز با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و در نرم افزار pls انجام شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان هشت عامل مدل پرهیزگاری اخلاقی، عامل های وضوح، همگرایی سرپرست، همگرایی مدیریت، قابلیت حمایت، شفافیت، قابلیت بحث و قابلیت تایید و تنبیه مورد تایید قرار گرفت و عامل امکان پذیری تایید نشد. بنابراین فرضیه اصلی مبنی بر مدل هشت عاملی مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که گرایش های اخلاقی در جامعه ای نسبت به جامعه دیگر متفاوت است و این موضوع، لزوم تفاوت در مدل های فرهنگ سازمانی اخلاقی را در جوامع مختلف توجیه می کند. از طرفی مدیران با اتکا به این مولفه ها می توانند این فرهنگ را در سازمان ها نهادینه سازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 499

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    47-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

زمینه اخلاق و بروز رفتارهای اخلاقی، از جنبه های مهم سلامت فرد و جامعه است. بنابراین شناخت عوامل موثر بر بروز رفتارهای اخلاقی می تواند گامی در جهت افزایش رفتارهای اخلاقی و کاهش رفتارهای غیر اخلاقی باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ابعاد شخصیت با رفتارهای اخلاقی از طریق واسطه گری فراشناخت اخلاقی انجام شد. روش روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی-همبستگی است که به این منظور، 524 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های یاسوج با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات ازسه پرسشنامه شامل پرسشنامه پنج عامل شخصیت، مقیاس فراشناخت اخلاقی و سیاهه رفتار اخلاقی، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که، روان رنجوری و وظیفه گرایی و گشودگی به تجربه پیش بینی کننده معنادار فراشناخت اخلاقی و برون گرایی، توافق پذیری، روان رنجوری و وظیفه گرایی پیش بینی کننده معنادار رفتار اخلاقی بودند. مسیرهای غیرمستقیم از سه بعد شخصیت شامل گشودگی به تجربه، روان رنجوری و وظیفه گرایی به رفتارهای اخلاقی به واسطه فراشناخت اخلاقی، معنادار بود. نتیجه گیری نتایج این تحقیق نشان می دهد که ابعاد شخصیت با تاثیر بر فراشناخت اخلاقی می توانند منجر به بروز رفتارهای اخلاقی شوند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    56-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    874
  • دانلود: 

    808
چکیده: 

زمینه اشتهای سیری ناپذیر انسان ها و بهره وری از منابع طبیعی و حس سودجویی و افزون طلبی سرمایه داران و تولیدکنندگان بزرگ تهدیدی روزافزون برای منابع طبیعی محسوب می گردد. بنابراین مساله محیط زیست مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. به منظور حل این مشکلات از سوی صاحب نظران، ایجاد اخلاق زیست محیطی مطرح گردیده است. از این رو، مقاله حاضر با هدف برسسی رابطه ارزش ها، هنجارها و اخلاق زیست محیطی و همچنین پیش بینی اخلاق زیست محیطی براساس ارزش ها و هنجارهای زیست محیطی انجام شد. روش روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شهروندان شهر کرمانشاه در سال 1397 بود که از بین آنان 736 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های ارزش زیست محیطی، هنجارهای زیست محیطی و اخلاق زیست محیطی انجام گرفت. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS-23 در دو بخش آماره های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، همبستگی) و استنباطی (رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها تحلیل داده ها نشان داد بین متغیرهای ارزش و هنجارهای زیست محیطی با اخلاق زیست محیطی در سطح 01/0 رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین ارزش های زیست محیطی 50 درصد و هنجارهای زیست محیطی 11 درصد توانایی پیش بینی اخلاق زیست محیطی را دارند. نتیجه گیری ارزش ها و هنجارهای زیست محیطی رابطه ی مستقیمی با اخلاق زیست محیطی شهروندان دارد. بنابراین، تغییر در ارزش ها و هنجارهای زیست محیطی افراد موجب افزایش یا کاهش اخلاق زیست محیطی شهروندان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 808 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    61-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    662
  • دانلود: 

    721
چکیده: 

زمینه در دنیای امروز، سازمانها در محیط های پویا فعالیت می کنند. چنین محیطی تحولات ساختاری و رفتاری را به چالش می کشد و ایجاد این تحولات مستلزم توجه به نقش عدالت سازمانی و رهبری خاص خود و توجه به مدیریت استعداد است. این پژوهش با هدف بررسی نقش عدالت سازمانی در مدیریت استعداد با میانجیگری رهبری اخلاقی انجام شده است. روش روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان آموزش و پرورش شهر اردبیل به تعداد 211 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 162نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی، مدیریت استعداد و رهبری اخلاقی استفاده گردید. داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد که اثر عدالت سازمانی بر مدیریت استعداد (46/0) مثبت و معنی دار بود. این متغیر اثر علی قوی تری بر رهبری اخلاقی (73/0) داشت. اثر رهبری اخلاقی بر مدیریت استعداد نیز (68/0) مثبت و معنی دار بود. اثر غیر مستقیم عدالت سازمانی بر مدیریت استعداد با میانجی گری رهبری اخلاقی به میزان (43/0) مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری یافته های بدست آمده نشان داد بین عدالت سازمانی و مدیریت استعداد در سازمان با متغیر میانجی رهبری اخلاقی رابطه وجود دارد و بنابراین می توان گفت که نقش رهبری اخلاقی درسازمان برای توسعه و بهسازی و نگهداشت منابع انسانی درای اهمیت ویژه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 662

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 721 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    68-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    925
  • دانلود: 

    949
چکیده: 

زمینه از عوامل مهم کاهش سوءاخلاق سازمانی، مدیریت دانش سازمانی در تمام زمینه ها و یادگیری سازمانی است که پژوهشات مختلف به نوعی به این عوامل اشاره کرده اند. هدف این مقاله تبیین نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر سوء اخلاق سازمانی کارکنان است. روش پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کارکنان اداری نواحی پنج گانه آموزش و پرورش شهر تبریز بود. حجم نمونه آماری پژوهش 207 کارمند تعیین و با استفاده از روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان دادند که بین مولفه های مدیریت دانش و سوء اخلاق سازمانی کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رابطه بین یادگیری سازمانی و سوء اخلاق سازمانی به غیر از مولفه های فرهنگ سازمانی و رهبری و مشارکت کارکنان منفی و معنادار به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه های برونی سازی دانش و توسعه و شایستگی، رهبری مشارکتی و ساختار سازمانی توانستند سوء اخلاق سازمانی را پیش بینی نمایند. نتیجه گیری نتایج نشان داد متغیرهای سوء اخلاق سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی ضمن داشتن رابطه معنی دار با همدیگر، پیش بینی های خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینه ها می توانند در کاهش سوء اخلاق سازمانی به عنوان یکی از مشکلات و معضلات سازمانهای کشور موثر واقع گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 949 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    76-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    607
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

زمینه هدف این پژوهش بررسی اثر عاطفه منفی ترس و منبع کنترل بر ایجاد الگوهای مختلف تصمیم گیری اخلاقی در حوزه حسابداری و مالی است. مطالعه حاضر در حوزه پژوهش های رفتاری و روانشناختی و الگوهای مورد بررسی شامل الگوی رفتاری شیب لغزنده یا سازگاری اخلاقی، رفتار جبرانی و مجوزدهی است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، کاربردی و میدانی بوده است. جامعه پژوهش دانشجویان دکتری رشته حسابداری و ترم آخر کارشناسی ارشد رشته های حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی دارای تجربه حرفه ای مشخص و قابل قبول بوده اند و نمونه به تعداد شصت نفر به صورت تصادفی انتخاب شده است. داده های مورد نیاز به وسیله پرسشنامه استاندارد جمع آوری شده است. منبع کنترل با استفاده از مقیاس استاندارد منبع کنترل روتر و عاطفه منفی به وسیله مقیاس عاطفه مثبت تا عاطفه منفی با مقیاس پنج درجه ای صعودی، اندازه گیری شده است. همچنین سناریوهای مختلفی برای اندازه گیری متغیر پذیرش درخواست یا رفتار غیراخلاقی بکار گرفته شده است. فرضیه ها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل واریانس آزمون شده اند. یافته ها یافته های پژوهش نشان داده افراد با ترس پایین و کنترل منبع درونی رفتارها و تصمیم گیری های اخلاقی بیشتری داشته و کمتر تسلیم درخواست های غیراخلاقی مدیران مافوق می شوند. همچنین خلق و خوی یا عاطفه منفی ترس بالا منجر به الگوی رفتاری «شیب لغزنده» یا «سازگاری اخلاقی» شده و عاطفه منفی ترس پایین منجر به الگوی رفتاری «مجوزدهی» یا «جبرانی » می گردد. نتیجه گیری یافته های پژوهش به درک بهتر ویژگی های فردی که منجر به تصمیم گیری غیراخلاقی در شرایط فشار مدیران مافوق می شود کمک می کند. در سازمان ها می توان با کاهش عوامل ایجاد ترس و یا ایجاد اطمینان بیشتر در کارکنان به توسعه سطح رفتارها و جلوگیری از تصمیم های غیراخلاقی کمک نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 607

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    84-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    600
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

زمینه امروزه سازمانها علاوه بر کسب منفعت، مسئولیت های اخلاقی متعددی در قبال کارکنان و ذی نفعان دارند که یکی از راه های تحقق این امر، استفاده از سبک رهبری اخلاقی جان نثارانه است. بر مبنای این ضرورت، هدف این تحقیق بررسی رابطه تعهد سازمانی و کمال گرایی با رهبری اخلاقی جان نثارانه با میانجیگری خود کارآمدی است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده، کمی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان جمعیت هلال احمر استان اصفهان به تعداد 480 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 220 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، چهار پرسشنامه استاندارد بوده و برای تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی (فراوانی، میانگین و درصد) و استنباطی (آزمون کایزر، مایر، اولکین، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شده است. یافته ها بین تعهد سازمانی و کمال گرایی با رهبری اخلاقی جان نثارانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و خودکارآمدی، رابطه بین تعهد سازمانی و کمال گرایی با رهبری اخلاقی جان نثارانه را میانجیگری می کند، همچنین مدل ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری تقویت رهبری جان نثارانه در سازمان ها، مستلزم تقویت تعهد سازمانی، کمال گرایی و خودکارآمدی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 600

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    91-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1478
  • دانلود: 

    1545
چکیده: 

زمینه امروزه با توجه به جنبه های اخلاقی در بازاریابی، اهمیت روزافزون اخلاق در این زمینه آشکار شده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش اخلاقیات در حوزه های مختلف بازاریابی می باشد. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی کارکنان پست مرکزی شهر کرمان می باشد. نمونه تحقیق160 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها: پرسشنامه اخلاقیات و بازاریابی اجتماعی می باشد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی کندال و اسپیرمن با استفاده از نرم افزارspss24 استفاده شد. یافته ها یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین صداقت، اعتمادسازی، وفای به عهد، فضایل اخلاقی، خدمت به جامعه و روحیه عدالت خواهی و عدالت گرایی با بازاریابی اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری اخلاقیات از جمله صداقت، اعتمادسازی، وفای به عهد، فضایل اخلاقی، خدمت به جامعه و روحیه عدالت خواهی تاثیرات قابل توجهی بر بازاریابی داشته و موجب افزایش بازاریابی اجتماعی می شود که به بهره وری بالای سازمان می انجامد. بنابراین لازم است در بازاریابی، به این ویژگی ها توجه خاص شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    96-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    699
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

زمینه در شرایط کنونی رعایت نشدن برخی معیارهای اخلاقی، نگرانی های زیادی را در بخش های دولتی و غیردولتی به وجود آورده است و با توجه به اینکه رفتار حسابرسان شاغل در یک موسسه حسابرسی یکی از معیارهای کیفیت حسابرسی است و همچنین رفتار آن ها تحت تاثیر فرهنگ سازمانی آن موسسه قرار می گیرد از اینرو این پژوهش سعی دارد تا رابطه بین فرهنگ اخلاقی در موسسات حسابرسی با بی طرفی و استقلال حسابرسان را بررسی نماید. روش تحقیق حاضر، تحقیقی کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شرکا، مدیران و سرپرستان در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی در مشهد بودند که از میان آنها 145 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شد (از این میان تعداد 118 پرسشنامه دریافت و مبنای تحلیل آماری قرار گرفت). ابزار تحلیل پرسشنامه بود. جهت آزمون فرضیه ها از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته ها نتایج در سطح خطای پنج درصد نشان داد که بین فرهنگ اخلاقی در موسسات حسابرسی و بی طرفی حسابرسان و استقلال حسابرسان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری با توجه به یافته های تحقیق، مدیران موسسات حسابرسی باید نسبت به ایجاد و یا گسترش فرهنگ اخلاقی در موسسات حسابرسی اهتمام ورزیده تا از این طریق کیفیت حسابرسی را ارتقاء بخشیده و شانس موفقیت و رقابت پذیری بیشتری در بازار بدست آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    104-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    485
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

زمینه یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آن ها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندهای رفتارهای اخلاقی بود. روش طرح پژوهش حاضر، طرح همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که تعداد 238 نفر از آن ها از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه های رفتار اخلاقی، مقیاس زمینه اخلاقی، مقیاس انگیزش شغلی، پرسشنامه عدالت سازمانی و پرسشنامه معنویت در محیط کار را تکمیل نمودند. داده ها از طریق الگویابی معادلات ساختاری و تحلیل واسطه ای تحلیل شدند. یافته ها تحلیل های الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با داده ها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از اثر مثبت زمینه اخلاقی بر انگیزش شغلی، عدالت سازمانی و معنویت در محیط کار، اثر مثبت انگیزش شغلی، عدالت سازمانی و معنویت در محیط کار بر تعهد سازمانی و اثر مثبت غیرمستقیم زمینه اخلاقی از طریق انگیزش شغلی، عدالت سازمانی و معنویت در محیط کار بر رفتار اخلاقی بود. نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر نشان داد که زمینه اخلاقی در سازمان می تواند پیامدهای زیادی همچون رفتار اخلاقی کارکنان را در پی داشته باشد. بنابراین، سازمان ها می توانند از طریق اشاعه ی زمینه اخلاقی در محیط کار باعث بروز پیامدهای فردی و سازمانی و در نتیجه افزایش بهره وری در سازمان شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 485

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    112-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    462
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

زمینه در سال های اخیر با توجه به رقابتی شدن بازارها، استفاده از استراتژی های مختلف برای رقابت در بازار از اهمیت به سزایی برخوردار است. یکی از این روش ها که امروزه مورد توجه بنگاه ها قرار گرفته است، حمایت از فعالیت های مختلف و بازاریابی خیرخواهانه است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بازاریابی خیرخواهانه و قصد خرید، با در نظر گرفتن اثر میانجی گری لذت اخلاقی و بدبینی مصرف کننده است. روش روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتریان تک ماکارون استان کرمان بوده که از بین آنها 410 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیده اند. در جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد: بازاریابی خیرخواهانه، لذت اخلاقی، بدبینی مصرف کننده و قصد خرید، با روایی و پایایی مورد تایید استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای AMOS24 و SPSS19 استفاده شد. یافته ها نتایج حاکی از وجود روابط مثبت و معنی دار بین بازاریابی خیرخواهانه و قصدخرید و بازاریابی خیرخواهانه و لذت اخلاقی بوده است. وجود رابطه مثبت بین بازاریابی خیرخواهانه و قصدخرید از یک سو و روابط منفی بین بازاریابی خیرخواهانه و بدبینی مصرف کننده و بین بدبینی مصرف کننده و قصد خرید از دیگر مهم ترین یافته های این پژوهش است. نتیجه گیری بکارگیری بازاریابی خیرخواهانه در سازمان احساسات اخلاقی و ارزش های مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به افزایش قصد خرید در سازمان خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقریان فر مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    121-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    733
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

زمینه اخلاق در آموزش عالی مشخص کننده حدود و ثغور رفتار اعضای هیئت علمی و تضمین کننده سلامت آموزش عالی است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت مولفه های اخلاق حرفه ای در اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است. روش روش پژوهش، توصیفی-پس رویدادی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر سنندج تشکیل می دادند که تعداد آن ها بر اساس آمار 1452 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی 264 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته است که روایی آن از دید اساتید مورد تایید قرارگرفته و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80/0 تعیین گردیده است. در تحلیل داده های حاصل از ابزار پژوهش از آزمون های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، آزمون مانوا و تحلیل واریانس یک راهه) استفاده شده است. یافته ها یافته های پژوهش حاکی از آن است که: 1) میانگین مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش اعضای هیئت علمی از نظر دانشجویان از نمره ملاک پژوهش بالاتر بوده است. از بین مولفه های اخلاق حرفه ای، مولفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی دارای بالاترین ضریب تغییرات (87/4) و مولفه مسئولیت پذیری در قبال آموزش صحیح دارای کمترین ضریب تغییرات (37/2) است. 2) بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، ترم و رشته در مورد بعضی از مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری بنابراین با نهادینه کردن اخلاق حرفه ای آموزش در دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر بهبود باورها و رفتارهای اخلاقی دانشجویان، آن ها یاد خواهند گرفت که خودشان در هنگام تدریس در مدارس، اخلاق حرفه ای آموزش را رعایت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 733

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایمر فرشید | گرکز منصور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    131-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    573
  • دانلود: 

    543
چکیده: 

زمینه در کشف نمونه های تقلب در صورتهای مالی، بطورکلی تمرکز اصلی روی مدیر عامل و نقش وی در انجام تقلب می باشد، در حالی که این تقلب ها بطور معمول شامل همکاری میان پیروان و مدیران مخرب می باشد. از این رو هدف این پژوهش بررسی نقش خصوصیات شخصیتی پیروان از جمله پویایی و نوعی ازخودشیفتگی با عنوان ارتقاء خود با از خودگذشتگی در تمایل به موافقت پیروان با درخواست غیر اخلاقی رهبران شرکت، در فرآیند تقلب می باشد. روش این پژوهش، نیمه تجربی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن، دانشجویان دکتری حسابداری کلیه دانشگاه های شهر تهران در سال 1396 می باشند. تعداد نمونه با روش تصادفی 79 نفر و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافته ها نتایج این تحقیق نشان می دهد ارتباط مثبت و معنی داری بین خودشیفتگی از نوع ارتقاء خود با ازخودگذشتگی و شاخص تقلب (موافقت با درخواست تقلب) در حسابداری وجود دارد. همچنین ارتباط منفی و معنی داری بین پویایی و شاخص تقلب در حسابداری مشاهده گردید. اما بر اساس یافته ها، بین تعامل خودشیفتگی و پویایی با شاخص تقلب در حسابداری ارتباط معنی داری یافت نشد. نتیجه گیری ویژگی های فردی زیردستان در میزان مقاومت در مقابل فشارهای مدیران برای تقلب در حسابداری تاثیرگذار می باشد. لذا اداره کنندگان شرکت ها می توانند با شناسایی نوع شخصیت و تقویت شخصیت های مثبت از بسیاری از تخلفات مالی در شرکت ها جلوگیری نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 543 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    139-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1125
  • دانلود: 

    920
چکیده: 

زمینه رهبری اخلاقی، یکی از رویکردهایی است که در دهه های پایانی قرن بیستم میلادی، به طورجدی در ادبیات رهبری و مدیریت واردشده است. در سازمان های نوین، ضرورت توجه به فعالیت های سازمانی در چارچوب کدهای اخلاقی با رفتار رهبری اخلاقی آغاز می شود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط رهبری اخلاقی با حکمرانی خوب در سازمان های دولتی شهر سنندج است. روش روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از مدیران شاغل در بخش های دولتی شهر سنندج هستند که از بین آن ها 169 نفر به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انتخاب گردیده اند. در جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد رهبری اخلاقی و حکمرانی خوب با روایی و پایایی مورد تائید استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS20 و AMOS23 استفاده شد. یافته ها نتایج حاکی از وجود روابط مثبت و معنی دار بین رهبری اخلاقی و مولفه های آن (اخلاق مداری و انصاف، شفافیت در نقش و تسهیم قدرت) با حکمرانی خوب در سازمان های دولتی است که دراین بین بعد تسهیم قدرت بیشترین ارتباط را با حکمرانی خوب داشت که می تواند ناشی از آن باشد زمانی که مدیران به کارکنان در تصمیم گیری ها اجازه اظهارنظر می دهند و به ایده ها و نگرانی آن ها گوش می دهند، باعث می شود که کارکنان احساس تعلق و یکی شدن با سازمان نمایند. نتیجه گیری در رهبری اخلاقی بیشتر بر این نکته تاکید می شود که رهبران اخلاقی پیروان را به طور مرتب به پایبندی و رعایت معیارهای اخلاقی توصیه می کنند و به نتایج مثبت حکمرانی خوب در سازمان هایی که از رهبران اخلاقی سود می برند، اشاره نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1125

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 920 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منتظری محمد | شول عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    148-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    954
  • دانلود: 

    889
چکیده: 

زمینه شواهد و تحقیقات متعددی حاکی از وجود فساد اداری در سازمانهای دولتی می باشد. از بعد اخلاقی، مبارزه با همه انواع فساد و به ویژه فساد اداری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین جهت گیری معنوی با فساد اداری با نقش میانجی تعهد سازمانی انجام شده است. روش روش تحقیق توصیفی و از شاخه همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان ادارات دولتی شهر سیرجان می باشد که نمونه ای به حجم 274 نفر از آنان به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه تحقیق در میان آنان توزیع گردید. ابزار اندازه گیری شامل سه پرسشنامه استاندارد بود. پایایی تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی تایید شد. برای تایید روایی نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل انجام شد. یافته ها تحلیل داده ها نشان داد که جهت گیری معنوی با نقش میانجی تعهد سازمانی با فساد اداری در ادارات دولتی شهر سیرجان رابطه معنی داری دارد. همچنین جهت گیری معنوی به طور مستقیم با فساد اداری و تعهد سازمانی و نیز تعهد سازمانی با فساد اداری در ادارات دولتی شهر سیرجان رابطه معنی داری دارد. نتیجه گیری ارتقای جهت گیری معنوی می تواند فساد اداری را کاهش دهد. این رابطه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق رابطه با تعهد سازمانی کارکنان اتفاق می افتد. نتایج این تحقیق موید نقش مهم پایبندی به اخلاق و اصول اخلاقی در کاهش فساد اداری می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 954

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 889 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button