مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مسوولیت سازمان تامین اجتماعی در فرض «عدم دسترسی به کارفرما برای وصول حق بیمه» و راهکارهای تامین مالی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 114

چکیده

 اصل «مسوولیت کارفرما در پرداخت حق بیمه», اعم از سهم خود و کارگر, از اصول پذیرفته شده در بسیاری از نظام های تامین اجتماعی مشارکتی است, اصلی که در قانون تامین اجتماعی ایران, در کنار قاعده حقوقی «مسوولیت و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در مقابل بیمه شده در صورت عدم تادیه یا تاخیر در تادیه حق بیمه» مطرح شده است. دو قاعده به ظاهر متعارضی که شناخت مبانی آنها و راه حل های حقوقی جمع آنها می تواند جبران خسارات ناشی از عدم بیمه پردازی در یک سیستم مشارکتی را که مبتنی بر محاسبات بیمه ای و اکچوئری است, ممکن سازد. بررسی پژوهش های حقوقی صورت گرفته در این حوزه نشان می دهد که بازیابی حق بیمه و ارائه راهکار حقوقی برای جبران خسارات سازمان تامین اجتماعی به ویژه در فروضی مانند عدم دستیابی به کارفرما یا عدم شناسایی وی یا عدم امکان پرداخت از جانب او به دلایلی مانند فوت, ورشکستگی و... مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی و تطبیقی به دنبال پاسخ به این پرسش که مبنای این دو قاعده چیست و چه راهکارهایی برای بازیابی حق بیمه در این موارد وجود دارد, به این نتیجه رسیده است که مبنای مسوولیت کارفرما «تفکیک میان دین و التزام به تادیه» و مبنای مسوولیت سازمان در فرض عدم بیمه پردازی, «حمایتی» بودن نظام تامین اجتماعی است و برای جمع این دو قاعده از یک سو, راه حل های پیشگیرانه از جمله اصلاح نظام ثبت و ضبط اطلاعات در زمینه فعالیت های اقتصادی به منظور شناسایی غیرمستقیم کارگران در قالب ایجاد سیستم «ثبت کسب وکار» و «لایه بندی حمایت ها» یا شناسایی مستقیم کارگران از طریق ایجاد «سیستم کارت بیمه ای» باید پیش بینی شود و از سوی دیگر, در وضعیت ورود خسارت, پیش بینی شیوه های جدید تامین مالی پایدار برای سازمان به ویژه در قالب «صندوق تامین خسارات عدم بیمه پردازی» بر مبنای «بیمه اتکایی» با پشتوانه تضمین دولتی امکان پذیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی حصاری، نسرین، و صابر، محمود. (1397). مسوولیت سازمان تامین اجتماعی در فرض «عدم دسترسی به کارفرما برای وصول حق بیمه» و راهکارهای تامین مالی. مطالعات حقوق خصوصی (حقوق)، 48(1 )، 97-114. SID. https://sid.ir/paper/125124/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی حصاری نسرین، صابر محمود. مسوولیت سازمان تامین اجتماعی در فرض «عدم دسترسی به کارفرما برای وصول حق بیمه» و راهکارهای تامین مالی. مطالعات حقوق خصوصی (حقوق)[Internet]. 1397؛48(1 ):97-114. Available from: https://sid.ir/paper/125124/fa

    IEEE: کپی

    نسرین طباطبایی حصاری، و محمود صابر، “مسوولیت سازمان تامین اجتماعی در فرض «عدم دسترسی به کارفرما برای وصول حق بیمه» و راهکارهای تامین مالی،” مطالعات حقوق خصوصی (حقوق)، vol. 48، no. 1 ، pp. 97–114، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125124/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button