مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,458
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی پرسش نامه فارسی جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب های دندانی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 144

چکیده

 مقدمه: رکن اساسی برای سنجش آگاهی افراد, استفاده از پرسش نامه استاندارد است. با توجه به نبود پرسش نامه استاندارد شده فارسی برای سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب های دندانی, هدف از مطالعه حاضر طراحی پرسش نامه ای با روایی و پایایی قابل قبول بود.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی جهت طراحی پرسش نامه استاندارد, سوالاتی که در زمینه سطح آگاهی افراد در مورد اقدامات لازم در مواجهه با آسیب های دندانی در مقالات مرتبط به زبان انگلیسی وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت و 42 سوال استخراج گردید. سوالات انگلیسی به روش لینگوستیک به فارسی ترجمه گردید و روایی آن ها با توجه به مخاطبان و با استفاده از متخصصین اپیدمیولوژی, زبان فارسی, دندان پزشکی کودکان و درمان ریشه ارزیابی شد و در قالب یک پرسش نامه درآمد. جهت بررسی پایایی داخلی پرسش نامه از 30 مربی بهداشت مدارس ابتدایی شهر شیراز که به صورت در دسترس انتخاب شدند, خواسته شد تا به سوالات پاسخ دهند. پایایی پرسش نامه در نرم افزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمون های ارتباط بین آیتمی, آلفای کرونباخ, (ICC (Intraclass Correlation Coefficient و آلفا در صورت حذف هر آیتم, بررسی شد. تغییرات لازم بر اساس این آزمون ها در پرسش نامه اعمال و مرحله بررسی پایایی تا حصول نتایج مطلوب تکرار گردید.یافته ها: مرحله بررسی پایایی دو بار انجام گردید و پرسش نامه ای با 19 سوال 4 گزینه ای به دست آمد. آلفای کرونباخ نهایی معادل 0.887 و ICC معادل 0.716 به دست آمد. هم چنین با حذف هیچ کدام از سوالات, آلفا تغییر معنی دار نداشت.نتیجه گیری: با توجه به محدودیت های این مطالعه, می توان اذعان داشت که جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس پیرامون آسیب های دندانی پرسش نامه ای استاندارد مشتمل بر 19 سوال 4 گزینه ای با روایی و پایایی قابل قبول به زبان فارسی, موجود است که می تواند در مطالعات مشابه در مناطق دیگر کشور که زبان رسمی فارسی است مورد استفاده و ارزیابی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرهادی، حسین، معظمی، فریبرز، یوسفی پور، بهاره، و گل کاری، علی. (1393). طراحی پرسش نامه فارسی جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب های دندانی. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، 10(2)، 135-144. SID. https://sid.ir/paper/126548/fa

    Vancouver: کپی

    میرهادی حسین، معظمی فریبرز، یوسفی پور بهاره، گل کاری علی. طراحی پرسش نامه فارسی جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب های دندانی. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان[Internet]. 1393؛10(2):135-144. Available from: https://sid.ir/paper/126548/fa

    IEEE: کپی

    حسین میرهادی، فریبرز معظمی، بهاره یوسفی پور، و علی گل کاری، “طراحی پرسش نامه فارسی جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب های دندانی،” مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، vol. 10، no. 2، pp. 135–144، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/126548/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button