مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پهنه بندی خطر وقوع زمین لغزش بر روی جاده تهران- چالوس و بزرگراه در دست احداث

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 158

چکیده

 جاده توریستی چالوس, یکی از مهمترین راه های ارتباطی میان استان های تهران, البرز و شرق استان مازندران می باشد. این جاده یکی از پرترددترین مسیرهای داخلی کشور است. احداث بزرگراه در حال ساخت تهران- چالوس, بار ترافیکی این مسیر را کاهش خواهد داد. احتمال وقوع زمین لغزش بر روی این جاده ها به دلیل عبور از میان رشته کوه های البرز افزایش می یابد. از این رو بررسی خطر زمین لغزش بر روی قسمت های مختلف جاده و بزرگراه, از اهمیت بالایی برخوردار است. روند تعیین خطر زمین لغزش جاده و بزرگراه شامل دو مرحله می باشد. در مرحله اول, پهنه بندی خطر زمین لغزش بر روی دامنه های کناری جاده چالوس و بزرگراه و در حوزه رودخانه چالوس صورت گرفت. برای تهیه نقشه پهنه بندی عواملی از قبیل توپوگرافی, زمین شناسی, گسل ها, هیدرولوژی و پوشش گیاهی در نظر گرفته شد. در مرحله دوم, برای تعیین خطر بر روی جاده و بزرگراه, عواملی مانند آزیموت شیب بیشینه, فاصله جاده از خاکریزهای کناری و مساحت موثر دامنه ها در نظر گرفته شد. جاده و بزرگراه از نظر وقوع زمین لغزش, در 4 کلاس بسیار خطرناک, خطرناک, خطر متوسط و بی خطر طبقه بندی شدند. طبق نتایج بدست آمده, از کل طول جاده در منطقه مورد مطالعه که 66 کیلومتر است, 16 درصد دارای خطر بسیار زیاد و 42 درصد, دارای خطر زیاد برای وقوع زمین لغزش می باشد. همچنین از 17 کیلومتر طول بزرگراه در حال ساخت, 12 درصد دارای خطر خیلی زیاد و 33 درصد دارای خطر زیاد برای وقوع زمین لغزش می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متشرعی، آرش، قمی، جعفر، افتخاری، اکرم، پوزش، بهروز، و شاهماری، مهدی. (1391). پهنه بندی خطر وقوع زمین لغزش بر روی جاده تهران- چالوس و بزرگراه در دست احداث. زمین شناسی ژئوتکنیک (زمین شناسی کاربردی-Journal of Geotechnical Geology)، 8(2)، 147-158. SID. https://sid.ir/paper/127117/fa

    Vancouver: کپی

    متشرعی آرش، قمی جعفر، افتخاری اکرم، پوزش بهروز، شاهماری مهدی. پهنه بندی خطر وقوع زمین لغزش بر روی جاده تهران- چالوس و بزرگراه در دست احداث. زمین شناسی ژئوتکنیک (زمین شناسی کاربردی-Journal of Geotechnical Geology)[Internet]. 1391؛8(2):147-158. Available from: https://sid.ir/paper/127117/fa

    IEEE: کپی

    آرش متشرعی، جعفر قمی، اکرم افتخاری، بهروز پوزش، و مهدی شاهماری، “پهنه بندی خطر وقوع زمین لغزش بر روی جاده تهران- چالوس و بزرگراه در دست احداث،” زمین شناسی ژئوتکنیک (زمین شناسی کاربردی-Journal of Geotechnical Geology)، vol. 8، no. 2، pp. 147–158، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127117/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button