مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای سه دیدگاه رایج در تفکر انتقادی و دلالت های تربیتی آنها: دیدگاه ریچارد پل، رابرت انیس و برتراند راسل

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 23

چکیده

تفکر انتقادی بخش مهمی از برنامه تعلیم و تربیت را تشکیل می دهد و باید در تمام مقاطع تحصیلی و با تمام دروس یکپارچه شود. در این مقاله, دیدگاه ریچارد پل, برتراند راسل و رابرت انیس درمورد چیستی و ماهیت تفکر انتقادی, مولفه های اساسی آن و روش های تقویت و پرورش آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی, به صورت تطبیقی است. نتایج تحقیق نشانگر وجود برخی تفاوت ها میان دیدگاه پل, انیس و راسل در مورد تفکر انتقادی است. به ویژه دیدگاه راسل تفاوت های بیشتری با دو دیدگاه دیگر دارد. پل و انیس به طور اختصاصی و منسجم در مورد تفکر انتقادی نوشته اند که برنامه های دقیقی برای عملیاتی نمودن و چگونگی تلفیق تفکر انتقادی با برنامه های آموزشی و درسی مطرح کرده اند و دیدگاه آنها تمایل بیشتری به سوی دیدگاه روان شناختی دارد, در حالی که بحث راسل, بیشتر صبغه فلسفی و نظری دارد و تفکر انتقادی را در قالب مفهومی انسان گرایانه از تربیت تبیین و توجیه می کند. اما به رغم این تفاوت ها, هرسه متفکر در این زمینه اتفاق نظر دارند که پرورش تفکر انتقادی باید هر دو حیطه «باور» و «عمل» متربیان را تحت پوشش قرار دهد و علاوه بر آموزش, در موقعیت های عملی تمرین شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وجدانی، فاطمه، و سجادی، سیدمهدی. (1393). بررسی مقایسه ای سه دیدگاه رایج در تفکر انتقادی و دلالت های تربیتی آنها: دیدگاه ریچارد پل, رابرت انیس و برتراند راسل. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 11(15 (پیاپی 42))، 12-23. SID. https://sid.ir/paper/127231/fa

    Vancouver: کپی

    وجدانی فاطمه، سجادی سیدمهدی. بررسی مقایسه ای سه دیدگاه رایج در تفکر انتقادی و دلالت های تربیتی آنها: دیدگاه ریچارد پل, رابرت انیس و برتراند راسل. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1393؛11(15 (پیاپی 42)):12-23. Available from: https://sid.ir/paper/127231/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه وجدانی، و سیدمهدی سجادی، “بررسی مقایسه ای سه دیدگاه رایج در تفکر انتقادی و دلالت های تربیتی آنها: دیدگاه ریچارد پل, رابرت انیس و برتراند راسل،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 11، no. 15 (پیاپی 42)، pp. 12–23، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127231/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button