مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,724
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی، از دیدگاه مدیران، معاونان و معلمان

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 174

چکیده

 این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه مدیران, معاونان و معلمان واحدهای آموزشی شهر تهران, در سال تحصیلی 84 -83 به تعداد 95905 نفر و نمونه آماری 1094 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته دارای 26 سوال پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه را 20 نفر از صاحب نظران بررسی و پایایی آن هم از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب پایایی 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی, درصد پاسخ آزمودنی ها و میانگین) استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی با توجه به اینکه مقیاس اندازه گیری پرسشنامه رتبه ای است, برای آزمون هر یک از سوالات پرسشنامه, به صورت جداگانه از آزمون خی دو استفاده شده و با ادغام سوالات مربوط به هر یک از فرضیه های تحقیق (سوالات پژوهش), امکان ارتقای مقیاس اندازه گیری به سطح فاصله ای را فراهم نمود. بنابراین برای مقایسه نظر مدیران, معاونان و معلمان دوره های تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که مهمترین راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی عبارت اند از: 1) در بعد بسترسازی نظام مشارکت, شامل آگاهی و اطلاع کارکنان از مفاهیم, فلسفه و اهداف نظام مشارکت, تشویق و ترغیب کارکنان به وارد شدن به نظام مشارکت از سوی مدیران, ایجاد و توسعه اعتماد بین مدیریت و کارکنان 2) در بعد نظام دهی به مشارکت, شامل تدوین ضوابط و آیین نامه اجرایی نظام مشارکت واحدهای آموزشی. ارایه آموزش های لازم برای مجریان و دست اندرکاران نظام مشارکت 3) در بعد تکامل تدریجی نظام مشارکت, شامل شروع داوطلبانه نظام مشارکت, شروع نظام مشارکت از پیشنهادها به عنوان ساده ترین شکل مشارکت داوطلبانه, احیای حس خودباوری و اعتماد به نفس در کارکنان و... 4) در بعد اداره نظام مشارکت, شامل داشتن اختیارات کافی مدیران برای جلب مشارکت معلمان, شفاف و روشن بودن فرایند تصمیم گیری در واحدهای آموزشی, برقراری روابط حسنه بین مدیران و کارکنان و معلمان و...

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جهانیان، رمضان. (1388). راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی, از دیدگاه مدیران, معاونان و معلمان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 23(21)، 153-174. SID. https://sid.ir/paper/127434/fa

Vancouver: کپی

جهانیان رمضان. راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی, از دیدگاه مدیران, معاونان و معلمان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1388؛23(21):153-174. Available from: https://sid.ir/paper/127434/fa

IEEE: کپی

رمضان جهانیان، “راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی, از دیدگاه مدیران, معاونان و معلمان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 23، no. 21، pp. 153–174، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127434/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا