مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,347
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

731
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی از دیدگاه استادان و دانشجویان موسسه آموزش عالی آزاد علوم قرآنی و معارف اسلامی غدیر

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 188

چکیده

 این پژوهش به بررسی عوامل افزایش دهنده کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی از دیدگاه استادان و دانشجویان موسسه آموزش عالی آزاد علوم قرآن و معارف اسلامی غدیر پرداخته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و نمونه آماری 11 نفر از استادان و 121 نفر از دانشجویان موسسه بود. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 42 سوال بسته پاسخ و یک سوال بازپاسخ (تشریحی) بود که در مطالعه مقدماتی, ضریب اعتبار آن با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ 0.87 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از رسم جدولها و نمودارهای فراوانی, درصد, میانگین, انحراف معیار و آزمون z تک متغیره, آزمون t2 هتلینگ و آزمون t مستقل صورت گرفت. بررسی سوالات ششگانه تحقیق با استفاده از آزمون z تک متغیره, نشان دهنده تاثیرگذاری قابل ملاحظه عوامل «تناسب برنامه های آموزشی با نیازهای واقعی دانشجویان», «واجد شرایط بودن استادان», «در اختیار داشتن تجهیزات مناسب آموزش» و «استفاده از کادر اداری مجرب و متخصص» بر کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی بود. اما تاثیرگذاری «استفاده از تدابیر تشویقی» و «ارزیابی علمی و مستمر», کمتر از سطح متوسط ارزیابی شد. همچنین بر اساس نتایج آزمون t2 هتلینگ از دیدگاه استادان, «واجد شرایط بودن استادان» بیشترین تاثیر را در ارتقای کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی دارد و «ارزیابی علمی و مستمر از دانشجویان» دارای کمترین تاثیر است. اما از دیدگاه دانشجویان, بیشترین تاثیر مربوط به «واجد شرایط بودن استادان» و کمترین تاثیر مربوط به «استفاده از تدابیر تشویقی» است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فروغی ابری، احمدعلی، سعادتمند، زهره، و خلیقی پور، سیدعباس. (1387). راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی از دیدگاه استادان و دانشجویان موسسه آموزش عالی آزاد علوم قرآنی و معارف اسلامی غدیر. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 22(20)، 167-188. SID. https://sid.ir/paper/127459/fa

Vancouver: کپی

فروغی ابری احمدعلی، سعادتمند زهره، خلیقی پور سیدعباس. راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی از دیدگاه استادان و دانشجویان موسسه آموزش عالی آزاد علوم قرآنی و معارف اسلامی غدیر. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1387؛22(20):167-188. Available from: https://sid.ir/paper/127459/fa

IEEE: کپی

احمدعلی فروغی ابری، زهره سعادتمند، و سیدعباس خلیقی پور، “راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی رشته های علوم قرآنی از دیدگاه استادان و دانشجویان موسسه آموزش عالی آزاد علوم قرآنی و معارف اسلامی غدیر،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 22، no. 20، pp. 167–188، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127459/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button