مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

939
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

988
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعة تطبیقی برنامه درسی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در ایران و کشورهای منتخب آسیایی-اقیانوسیه

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 45

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی برنامه درسی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در کشورهای آسیایی-اقیانوسیه و مقایسة آن با ایران بود. به این منظور از الگوی بردی و شیوه توصیفی-تحلیلی, استفاده شد. جامعه آماری پژوهش, دانشگاه های مجری این رشته در دو قاره آسیا و اقیانوسیه و اسناد مربوط به برنامه های درسی آن ها بود که پس از یک مطالعه مقدماتی, با توجه به تنوع صور ارائه این رشته در کشورهای مختلف, روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و 6 دانشگاه مجری این رشته از چهار کشور انتخاب شدند. سپس برنامه درسی آن ها به وسیلة جداول و چک لیست های تحلیل محتوا استخراج گردید. به این ترتیب داده های خام توصیف, کدگذاری, مقایسه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای تشابهات و تفاوت هایی در برنامه های درسی کشورهای موردمطالعه بود. ازجمله مهم ترین شباهت ها, ارائه دوره حضوری و تمام وقت, تأکید بر رشد صلاحیت های حرفه ای, تأکید بر دانش محتوای ابتدائی و ارائه دروس الزامی و کارآموزی بود؛ اما در مواردی مانند ضرورت فناوری اطلاعات, نحوه اجرا و تعداد واحد دوره های کارآموزی, ارائه واحدهای پژوهشی, توجه به دانش محتوا و ارائه فرصت های تکمیلی تفاوت هایی قابل مشاهده بود. بر همین اساس پیشنهاد هایی از قبیل اهمیت بیشتر قائل شدن برای برخی دروس, افزایش انعطاف پذیری برنامه, تحول در نحوه ارائه واحدهای پایان نامه, سمینار و کارآموزی برای برنامه درسی ایران ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تصدیقی، فروغ، لیاقتدار، محمدجواد، و عابدی، لطفعلی. (1397). مطالعة تطبیقی برنامه درسی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در ایران و کشورهای منتخب آسیایی-اقیانوسیه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 15(32 (پیاپی 59) )، 18-45. SID. https://sid.ir/paper/127500/fa

    Vancouver: کپی

    تصدیقی فروغ، لیاقتدار محمدجواد، عابدی لطفعلی. مطالعة تطبیقی برنامه درسی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در ایران و کشورهای منتخب آسیایی-اقیانوسیه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1397؛15(32 (پیاپی 59) ):18-45. Available from: https://sid.ir/paper/127500/fa

    IEEE: کپی

    فروغ تصدیقی، محمدجواد لیاقتدار، و لطفعلی عابدی، “مطالعة تطبیقی برنامه درسی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در ایران و کشورهای منتخب آسیایی-اقیانوسیه،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 15، no. 32 (پیاپی 59) ، pp. 18–45، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127500/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا