مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,339
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توافق و عدم توافق در زمینه مولفه های هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 57

چکیده

 با توجه به اهمیت هویت ملی, به لحاظ وحدت و انسجام ملی و با توجه به نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری, لازم است به تعمیق هویت ملی در این نظام اهمیت زیادی داده شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان توافق و عدم توافق در مورد مولفه های هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش تحقیق از نوع فراتحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. همه کتاب ها و پایا ن نامه های مرتبط با هویت ملی به عنوان جامعه آماری و نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. نتایج داده های حاصل از 43 کتاب و 46 پایان نامه نشان داد که در پایان نامه ها, 38 مولفه برای هویت ملی مشخص شده که از این تعداد 65.79% تنها یک یا دو بار تکرار شده است. در کتب مرتبط با موضوع نیز, 48 مولفه آورده شده که از این تعداد 70.83% از مولفه ها تنها یک بار تکرار شده است. این پراکندگی در مولفه ها نشان داد که بر خلاف تصور رایج, میان مولفه های هویت ملی در ایران توافق کلی وجود ندارد و هر یک از صاحب نظران از دیدگاه خود مولفه هایی را در نظر گرفته اند. همچنین بررسی مولفه های هویت ملی در اهداف نظام آموزش و پرورش نمایانگر این بود که مولفه ها در کتاب های درسی فاقد یکپارچگی بوده, همه جنبه ها را در بر نمی گیرد. نتایج بررسی پژوهش های انجام شده پیرامون هویت ملی در کتاب های درسی سه مقطع نیز نشان داد که ذکر مولفه ها بدون استفاده از منبع خاص و با توجه به نظر شخصی بوده است. بنابراین پیشنهاد می شود تا در پژوهش ها جهت تعیین مولفه های هویت ملی با نگرشی فرا رشته ای اقدام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    لقمان نیا، مهدی، خامسان، احمد، و احمدی یگانه، طیبه. (1391). توافق و عدم توافق در زمینه مولفه های هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 9(33)، 38-57. SID. https://sid.ir/paper/127550/fa

    Vancouver: کپی

    لقمان نیا مهدی، خامسان احمد، احمدی یگانه طیبه. توافق و عدم توافق در زمینه مولفه های هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1391؛9(33):38-57. Available from: https://sid.ir/paper/127550/fa

    IEEE: کپی

    مهدی لقمان نیا، احمد خامسان، و طیبه احمدی یگانه، “توافق و عدم توافق در زمینه مولفه های هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 9، no. 33، pp. 38–57، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127550/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا