مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,452
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

795
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه حمایت اجتماعی و سبک های مقابله با تاب آوری در دانش آموزان عادی و معلول

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 48

چکیده

 زمینه و هدف: افراد برای داشتن سلامت روان باید از حمایت خانواده, دوستان, اطرافیان, همکاران و دیگر اعضای جامعه برخوردار باشند. لذا هدف کلی این تحقیق, بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سبک های مقابله ای با تاب آوری در دانش آموزان عادی و معلول شهرستان دیواندره بود.روش بررسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان عادی در مدرسه خاتم الانبیاء و دانش آموزان معلول در دبستان امید در شهرستان دیواندره تشکیل می دادند (N=250) با استفاده جدول کرجسی و مورگان, تعداد 148 نفر از آنان از طریق روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب (در دو گروه از دانش آموزان مطالعه شده) برای انجام تحقیق انتخاب شدند.ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط پانل متخصصان و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن تایید شد (a>0.7). تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS18 انجام شد.یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که حمایت اجتماعی و سبک های مقابله ای رابطه معنی داری با تاب آوری در میان دانش آموزان عادی و معلول دارد. همچنین مقایسه میانگین ها تفاوت معنی داری را بین دانش آموزان معلول و عادی بر اساس متغیرهای سبک مساله محور, حمایت اجتماعی و تاب آوری نشان داد. علاوه براین نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سبک های مقابله ای (مساله محور و اجتنابی) و حمایت اجتماعی تاثیر معنی داری بر تاب آوری در میان دو گروه دانش آموز (به ترتیب معلول و عادی) دارند به طوری که قادرند مقدار 48.2 و 52.5 درصد از تغییرات متغیر وابسته (تاب آوری) تحقیق را در دو گروه تبیین نمایند.نتیجه گیری: می توان گفت که حمایت اجتماعی مثبت می تواند تاثیرات مثبتی هم در دانش آموزان عادی و هم معلول داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سواری، غزاله. (1395). رابطه حمایت اجتماعی و سبک های مقابله با تاب آوری در دانش آموزان عادی و معلول. نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، 5(3 (پیاپی 19) )، 41-48. SID. https://sid.ir/paper/128436/fa

    Vancouver: کپی

    سواری غزاله. رابطه حمایت اجتماعی و سبک های مقابله با تاب آوری در دانش آموزان عادی و معلول. نسیم تندرستی (سلامت خانواده)[Internet]. 1395؛5(3 (پیاپی 19) ):41-48. Available from: https://sid.ir/paper/128436/fa

    IEEE: کپی

    غزاله سواری، “رابطه حمایت اجتماعی و سبک های مقابله با تاب آوری در دانش آموزان عادی و معلول،” نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19) ، pp. 41–48، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128436/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا