مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,796
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,938
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه و شاخص توسعه منابع انسانی و بررسی وضعیت آن در ایران

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 159

چکیده

 توسعه, روندی مداوم و فرایندی پویاست, مهم ترین مساله در تعریف توسعه, نوع دید و نگرش آن به انسان است. در نظریات جدید توسعه, از قبیل توسعه انسانی, توسعه مشارکتی و ارتباطی, انسان به عنوان یک موجود متفکر که توانایی ایجاد تغییر در محیط زندگی و فعالیت خود را دارد, محور توسعه قلمداد می شود. زیرا توسعه در مورد انسان مفهوم می یابد و هدف نهایی آن هم رسانیدن انسان به مرحله ای است که وی از زندگی خود اظهار رضایت کند. توسعه انسانی با استفاده از شیوه های مشارکتی سعی می کند زمینه ای برای برطرف ساختن نیازهای اساسی (غذا, پوشاک و ...) و نیل به زندگی شرافتمندانه از طریق تامین آموزش, بهداشت, تغذیه و بارور ساختن و بسط استعدادها و ظرفیت های انسان ایجاد و تلاش می کند تا کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را بهبود بخشد و با احترام به دانش ها و توانایی های او به وی امکان استفاده بهتر و بیشتر از زندگی را بدهد. این رویکرد در توسعه, اساس طراحی شاخص توسعه انسانی قرار گرفته است که به دنبال اندازه گیری ترکیبی سه ظرفیت اساسی کسب دانش, دسترسی به امکانات مادی برای زندگی بهتر (تغذیه, درآمد و 000) و برخورداری از عمر طولانی توام با سلامتی است.هدف ما در این مطالعه بررسی وضعیت ایران از نظر این شاخص هاست. نتیجه این مطالعه نشان می دهد که رتبه ایران در شاخص های توسعه از جایگاه 96 در سال 1379 به جایگاه 98 در سال 1382 رسیده است, که افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه, بهبود شاخص تغذیه, افزایش شاخص امید به زندگی و نیز شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی در افزایش مقدار این شاخص تاثیر شایان توجهی داشته است. ولی به دلیل افزوده شدن 11 کشور به لیست جهانی و افزایش جمعیت واقع در سن آموزش به ویژه سنین آموزش راهنمایی, متوسطه و دانشگاهی که حاصل باروری بالای 20 سال گذشته در ایران است, نرخ ناخالص ثبت نام تحصیلی را به تدریج پایین آورده است و, به این ترتیب, تاثیر این شاخص در توسعه انسانی منفی بوده و رتبه کشور به جایگاه 106 تنزل یافته است. در سطح ملی نیز تفاوت های استانی تا حد زیادی نگران کننده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، حسن. (1387). توسعه و شاخص توسعه منابع انسانی و بررسی وضعیت آن در ایران. پیک نور- علوم انسانی، 6(1 (مدیریت 2))، 146-159. SID. https://sid.ir/paper/128632/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی حسن. توسعه و شاخص توسعه منابع انسانی و بررسی وضعیت آن در ایران. پیک نور- علوم انسانی[Internet]. 1387؛6(1 (مدیریت 2)):146-159. Available from: https://sid.ir/paper/128632/fa

    IEEE: کپی

    حسن حسینی، “توسعه و شاخص توسعه منابع انسانی و بررسی وضعیت آن در ایران،” پیک نور- علوم انسانی، vol. 6، no. 1 (مدیریت 2)، pp. 146–159، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128632/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا