Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,214
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر صندلی خودرو بر خستگی و ناراحتی عضلات ارکتور اسپاین کمری

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 149

چکیده

 زمینه و هدف: صندلی خودرو تاثیر بسزایی در راحتی راننده و کاهش فشار وضعیتی وارد بر کمر راننده دارد. هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای سه نوع صندلی خودروهای سواری رایج داخل بر خستگی و ناراحتی عضلات راننده است.روش بررسی: 10 شرکت کننده مرد طی مدت 2 ساعت رانندگی شبیه سازی شده روی سه صندلی راننده در روزهای مختلف به فاصله یک هفته مورد آزمون قرار گرفتند. در حین رانندگی فعالیت الکتریکی عضلات ارکتور اسپاین ناحیه لومبار و میزان ناراحتی کمر توسط شاخص بصری VAS ثبت شد. پارامترهای MDF, MNF و NRMS برای بررسی فعالیت و خستگی عضلات مورد استفاده قرار گرفت. آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر برای مقایسه صندلی ها از نظر ناراحتی, خستگی و فعالیت عضلات بکار گرفته شد.یافته ها: صندلی ها از نظر ایجاد ناراحتی در ناحیه کمر با هم اختلاف معناداری نشان دادند (p<0.05). پارامتر MNF عضله ارکتور اسپاین سمت چپ در بین صندلی ها تقریبا اختلاف معنا داری داشتند (p=0.07). با اینحال با توجه به پارامترهای MDF و NRMS, اختلاف معناداری بین صندلی ها در طول 2 ساعت رانندگی مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: هر چند میزان فعالیت و خستگی عضلات ارکتور اسپاین در طول مدت دو ساعت رانندگی اختلاف معنی داری نشان نداد اما میزان ناراحتی اظهار شده فرد در ناحیه کمر اختلاف معنی داری داشت با توجه به یافته ها به نظر می رسد برخی از صندلی های خودرو ممکن است بیشتر موجب ناراحتی عضلات کمر راننده شوند اما در مورد خستگی اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مطالعات بیشتر بمنظور طراحی ارگونومیک صندلی خودورها پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الهیاری، تیمور، سمسار، بهراد، خلخالی، حمیدرضا، و آذغانی، محمودرضا. (1396). تاثیر صندلی خودرو بر خستگی و ناراحتی عضلات ارکتور اسپاین کمری. سلامت کار ایران، 14(4 )، 138-149. SID. https://sid.ir/paper/128944/fa

    Vancouver: کپی

    الهیاری تیمور، سمسار بهراد، خلخالی حمیدرضا، آذغانی محمودرضا. تاثیر صندلی خودرو بر خستگی و ناراحتی عضلات ارکتور اسپاین کمری. سلامت کار ایران[Internet]. 1396؛14(4 ):138-149. Available from: https://sid.ir/paper/128944/fa

    IEEE: کپی

    تیمور الهیاری، بهراد سمسار، حمیدرضا خلخالی، و محمودرضا آذغانی، “تاثیر صندلی خودرو بر خستگی و ناراحتی عضلات ارکتور اسپاین کمری،” سلامت کار ایران، vol. 14، no. 4 ، pp. 138–149، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا