مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

929
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر اساس مدل «پرسید – پروسید» بر آگاهی، نگرش و رفتار بیماران مصروع

صفحات

 صفحه شروع 223 | صفحه پایان 229

چکیده

 مقدمه: تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس چارچوب مدل «پرسید – پروسید» بر آگاهی, نگرش و رفتار بیماران مصروع انجام گرفت.روش: در این پژوهش نیمه تجربی, 64 بیمار مبتلا به صرع بزرگ بر اساس معیارهای ورود به مطالعه و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی «پرسید – پروسید» به عنوان چارچوب برنامه ریزی برای آموزش بیماران در گروه آزمون صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته شامل سوالاتی در زمینه مشخصات جمعیتی - بهداشتی بیماران و شاخص های الگوی «پرسید – پروسید» بود. اطلاعات از طریق تکمیل پرسش نامه طی مصاحبه ساختاریافته با نمونه های منتخب در دو نوبت قبل از مداخله آموزشی و دو ماه بعد از آن جمع آوری شد.یافته ها: پس از مداخله, در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد میانگین نمرات عوامل مستعدکننده شامل آگاهی و نگرش و نیز نمرات عوامل تقویت کننده و نمرات رفتارها افزایش معنی داری داشت (p<0.05), اما بین میانگین نمرات عوامل قادرکننده در گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود نداشت (p>0.05). به علاوه, میانگین نمرات تمامی سازه های مدل پرسید - پروسید در بیماران گروه آزمون و رفتار هدف یعنی «رعایت دقیق رژیم درمانی» نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی داری یافت (p<0.05). در گروه شاهد نیز میانگین نمرات شاخص های آگاهی, نگرش و عوامل قادرکننده قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشت.نتیجه گیری: آموزش بر اساس چارچوب مدل «پرسید – پروسید» در افزایش آگاهی, نگرش, عوامل تقویت کننده و نیز رفتارهای مقابله ای مثبت در بیماران مصروع موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ذیقیمت، فرزانه، نادری، زینب، عبادی، عباس، کچویی، حسین، مهدی زاده، سودابه، عاملی، جواد، و نیکنام، زهرا. (1388). تاثیر آموزش بر اساس مدل «پرسید – پروسید» بر آگاهی, نگرش و رفتار بیماران مصروع . مجله علوم رفتاری، 3(3)، 223-229. SID. https://sid.ir/paper/129630/fa

Vancouver: کپی

ذیقیمت فرزانه، نادری زینب، عبادی عباس، کچویی حسین، مهدی زاده سودابه، عاملی جواد، نیکنام زهرا. تاثیر آموزش بر اساس مدل «پرسید – پروسید» بر آگاهی, نگرش و رفتار بیماران مصروع . مجله علوم رفتاری[Internet]. 1388؛3(3):223-229. Available from: https://sid.ir/paper/129630/fa

IEEE: کپی

فرزانه ذیقیمت، زینب نادری، عباس عبادی، حسین کچویی، سودابه مهدی زاده، جواد عاملی، و زهرا نیکنام، “تاثیر آموزش بر اساس مدل «پرسید – پروسید» بر آگاهی, نگرش و رفتار بیماران مصروع ،” مجله علوم رفتاری، vol. 3، no. 3، pp. 223–229، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129630/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button