مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 142

چکیده

 مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی و مولفه های آن (درک هیجان, کنترل هیجان, مهارت های اجتماعی و خوش بینی) با رضایت از تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر بود.روش: 386 دانش آموز از دبیرستان های شهر شیراز به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های هوش هیجانی و رضایت از تحصیل را تکمیل کردند. داده های بدست امده با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از ارتباط مثبت بین هوش هیجانی و رضایت از تحصیل است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از مولفه های هوش هیجانی, دو مولفه درک هیجان و خوش بینی پیش بینی کننده مثبت و معنادار رضایت از تحصیل می باشند. همچنین نمره کل هوش هیجانی, نمره مولفه درک هیجان و نمره کل رضایت از تحصیل در دختران بیشتر از پسران بود.نتیجه گیری: هوش هیجانی به ویژه مولفه خوش بینی بیشترین سهم را در پیش بینی رضایت از تحصیل ایفا می کند. علاوه بر این, وجود تفاوت در هوش هیجانی و رضایت از تحصیل دانش آموزان دختر و پسر لزوم توجه متولیان تعلیم و تربیت را به تفاوت های جنسیتی آشکار می سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ الاسلامی، راضیه، و احمدی، ساره. (1390). رابطه هوش هیجانی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان. مجله علوم رفتاری، 5(2 (مسلسل 16))، 135-142. SID. https://sid.ir/paper/129762/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ الاسلامی راضیه، احمدی ساره. رابطه هوش هیجانی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان. مجله علوم رفتاری[Internet]. 1390؛5(2 (مسلسل 16)):135-142. Available from: https://sid.ir/paper/129762/fa

    IEEE: کپی

    راضیه شیخ الاسلامی، و ساره احمدی، “رابطه هوش هیجانی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان،” مجله علوم رفتاری، vol. 5، no. 2 (مسلسل 16)، pp. 135–142، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button