مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,058
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اعتیاد به اینترنت، به عنوان عاملی تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، بر اساس تیپ شخصیتی D و سبک های شوخ طبعی در دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه: با توجه به این که اعتیاد به اینترنت پدیده ای مزمن و همراه با صدمات جدی است و استفاده نامناسب از اینترنت در بین دانشجویان رو به افزایش است این پژوهش با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس عوامل زمینه ساز مانند تیپ شخصیتی D و سبک های شوخ طبعی و بررسی رابطه آن با عملکرد تحصیلی انجام شد.روش ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی جامعه پژوهش کلیه دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان به تعداد 600 نفر در سال 1394 بودند که 270 نفر از آن ها با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (Young), تیپ شخصیتی D دنولت (Denollet) و سبک های شوخ طبعی مارتین(Martin)  جمع آوری شدند. از معدل نیز برای سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (رگرسیون گام به گام و آزمون (t تجزیه و تحلیل شد.نتایج: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای تیپ D و تیپ غیر D از نظر سبک های شوخ طبعی خود ارتقایی (p=0.0001) و خودشکنانه (p=0.01) و اعتیاد به اینترنت (p=0.001) تفاوت معنادار وجود دارد و مولفه هیجان منفی و سبک شوخ طبعی خود شکنانه در مجموع 23 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کند (p=0.0001, p=0.038). هم چنین اعتیاد به اینترنت با کاهش عملکرد تحصیلی هم بسته است (p=0.047).نتیجه گیری: با توجه به نقش بیش تر تیپ شخصیتی D در پیش بینی اعتیاد به اینترنت, پیشنهاد می شود هنگام ارزیابی اعتیاد به اینترنت, تیپ شخصیتی افراد در نظر گرفته شود و به تاثیر اعتیاد به اینترنت بر عملکرد تحصیلی دانشجویان توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورمیرزایی، مریم، و عسکری زاده، قاسم. (1396). پیش بینی اعتیاد به اینترنت, به عنوان عاملی تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی, بر اساس تیپ شخصیتی D و سبک های شوخ طبعی در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(79)، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/59278/fa

    Vancouver: کپی

    پورمیرزایی مریم، عسکری زاده قاسم. پیش بینی اعتیاد به اینترنت, به عنوان عاملی تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی, بر اساس تیپ شخصیتی D و سبک های شوخ طبعی در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1396؛17(79):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/59278/fa

    IEEE: کپی

    مریم پورمیرزایی، و قاسم عسکری زاده، “پیش بینی اعتیاد به اینترنت, به عنوان عاملی تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی, بر اساس تیپ شخصیتی D و سبک های شوخ طبعی در دانشجویان پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 17، no. 79، pp. 1–10، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59278/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button