مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,252
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارایه الگو

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه: با توجه به اینکه سازمان یک پدیده پویا و متغییر اجتماعی, لذا طرح طبقه بندی مشاغل نیز پدیده ثابتی نیست. سیستم های مدارک پزشکی کاغذی روز به روز بیشتر به سیستم های پرونده کامپیوتری بیمار تبدیل می شوند, بنابراین, به دلیل اینکه محتوی شغل با پیشرفت تکنولوژی تغییر می کند بهتر است شرح شغل ها نیز, هرازگاهی به ویژه در زمان ارزشیابی سالیانه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین مدیر بخش مدارک پزشکی نیز بایستی در حدامکان تغییرات آینده را هم پیش بینی کند. هدف این مطالعه مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارایه الگو بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و بصورت توصیفی - مقایسه ای بوده است. بدین صورت که پژوهشگر ساختار شرح شغل های موجود در انجمن های مدیریت اطلاعات بهداشتی را بطور کامل و توسط چک لیست مقایسه کرد. سپس بر اساس مقایسه انجام شده الگوی اولیه را طراحی و به نظرخواهی متخصصان مدارک پزشکی گذاشته شد. نهایتا الگوی پیشنهادی نهایی ارایه گردید. یافته ها: شرح شغل های نگاشته شده توسط انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی آمریکا, دارای ساختار عنوان شغل, ناظر مستقیم, هدف اصلی شغل, مسوولیت ها و شرایط احراز شغل می باشد. در صورتیکه در ساختار شرح شغل های انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی استرالیا, کد و طبقه شغلی, نام واحد و مسوول ناظر و همچنین ثبت شرایط ضروری و مطلوب و شرایط احراز و حتی ساعت کار و استراحت ثبت شده است. این انجمن به ثبت شاخص های عملکردی در قالب فرم شرح شغل معتقد است. در حالیکه در انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی کانادا, فرم شرح شغل در قالب فرم ارزشیابی کارکنان با قید زمان بندی مسوولیت ها و مجزا از فرم شرایط احراز آورده شده است. نتیجه گیری: پژوهشگر طی دو مرحله دلفی کردن الگوی نهایی به این نتیجه نایل آمد که فرم شرح شغل بایستی دارای پنج محور عنوان شغل, هدف شغل, مسوولیت های شغل, شاخص های عملکردی و شرایط احراز شغل باشد. از نظر صاحب نظران میزان اهمیت این عناصر به ترتیب 88 , 82 , 88 , 87 و 91 درصد می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرجی، ابوالقاسم، صدوقی، فرحناز، و عسگری، فاطمه. (1386). مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارایه الگو. مدیریت سلامت، 10(30)، 21-24. SID. https://sid.ir/paper/130097/fa

    Vancouver: کپی

    گرجی ابوالقاسم، صدوقی فرحناز، عسگری فاطمه. مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارایه الگو. مدیریت سلامت[Internet]. 1386؛10(30):21-24. Available from: https://sid.ir/paper/130097/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم گرجی، فرحناز صدوقی، و فاطمه عسگری، “مقایسه شرح شغل کارکنان مدارک پزشکی در کشورهای منتخب و ارایه الگو،” مدیریت سلامت، vol. 10، no. 30، pp. 21–24، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130097/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button