Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,448
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,429
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس اختلال کم توجهی - بیش فعالی بزرگسالان در نمونه ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه و هدف: تحقیقات در زمینه اختلال نقص توجه و بیش فعالی مشخص کرده است این اختلال شایع در کودکی با افزایش سن از بین نمی رود و تا بزرگسالی ادامه دارد. این مطالعه با هدف اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس تشخیصی اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان در نمونه ایرانی انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه به صورت روان سنجی بر روی مراجعین دو کلینیک روانپزشکی و مغز و اعصاب تهران, در پاییز و زمستان سال 1393 (1600-1400 نفر) انجام شد. از بین مراجعین, 301 نفر با نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند مطابق فرمول حجم نمونه برحسب نسبت یا برای متغیر دو ارزشی (بیمار وغیر بیمار) انتخاب شدند و پرسشنامه مربوطه در مورد آنها اجرا گردید. از ضرایب آلفای Cronbach, spearman- Brown و Guttman در ارزیابی پایایی و روایی همزمان و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی جهت بررسی روایی سازه استفاده گردید.یافته ها: در این مطالعه ضریب آلفای Cronbach مقیاس, 0.88 و خرده مقیاس نقص توجه, بیش فعالی و تکانشگری به ترتیب 0.82, 0.72 و 0.67 به دست آمد. ضریب همبستگی بین مقیاس فوق, پرسشنامه نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان ((Wender Utah, 0.59 بود و بین خرده مقیاس ها و پرسشنامه Wender Utah به ترتیب 0.56, 0.49 و 0.40 به دست آمد که هر سه معنی دار بودند (p<0.01). نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد این مقیاس دارای سه عامل با دو شاخص برارزش مطلوب می باشد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد با استفاده از این مقیاس تشخیصی, متخصصین می توانند مبتلایان را تشخیص داده و درصورت نیاز درمان کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی، نفیسه، و نادی، محمدعلی. (1395). ساختار عاملی, روایی, پایایی و هنجاریابی مقیاس اختلال کم توجهی - بیش فعالی بزرگسالان در نمونه ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10(6)، 32-41. SID. https://sid.ir/paper/131974/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی نفیسه، نادی محمدعلی. ساختار عاملی, روایی, پایایی و هنجاریابی مقیاس اختلال کم توجهی - بیش فعالی بزرگسالان در نمونه ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1395؛10(6):32-41. Available from: https://sid.ir/paper/131974/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه طباطبایی، و محمدعلی نادی، “ساختار عاملی, روایی, پایایی و هنجاریابی مقیاس اختلال کم توجهی - بیش فعالی بزرگسالان در نمونه ایرانی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 10، no. 6، pp. 32–41، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/131974/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا