Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,868
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه شیوه های فرزندپروری والدین بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مهر، سال 1395-1394

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 60

چکیده

 زمینه و هدف: خانواده دارای کارکردهای مهمی, ازجمله بازتولید نیروی انسانی, تأمین نیازهای عاطفی, سلامت روانی, ارتقای ظرفیت تحمل و مدارا, نقش سازنده در تأمین یک پارچگی اجتماعی از طریق جامعه پذیری, تربیت فرزندان, ارائه الگوها و هنجارهای اخلاقی و رفتاری می باشد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شیوه های فرزندپروری بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مهر صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی (از نوع همبستگی) بر روی 200 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهر ستان مهر (100دختر و 100 پسر) در سال تحصیلی 1395-1394انجام شد. دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. برای سنجش مسئولیت پذیری از مقیاس مسئولیت پذیریHarrison-Goff و برای سنجش شیوه های فرزندپروری از مقیاس Baumrind (سال 1973) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه سنجش مسئولیت پذیری در مقیاس کلی, 76/0 و فرزندپروری Baumrind در مقیاس کلی, 90/0 به دست آمد و روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار استنباطی همبستگی, رگرسیون چندگانه به روش همزمان و تی مستقل تحلیل شدند. یافته ها: شیوه های فرزندپروری والدین قادر به پیش بینی مسئولیت پذیری فرزندان بود, همچنین نتایج رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد از بین سه شیوه فرزندپروری؛ شیوه های اقتدار منطقی و استبدادی والدین قادر به پیش بینی مسئولیت پذیری فرزندان است و شیوه آزادگذاری والدین در پیش بینی مسئولیت پذیری فرزندان, قدرت پیش بینی کنندگی بسیار کمی دارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد شیوه های فرزندپروری والدین بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دبیرستانی می تواند اثربخش باشد و از بین سه شیوه فرزند پروری؛ شیوه اقتدار منطقی والدین تاثیر مثبت بیشتری بر مسئولیت پذیری فرزندان دارد و درمقابل, شیوه استبدادی والدین, تاثیر منفی بر میزان مسئولیت پذیری فرزندان می گذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دودمان، پروانه. (1397). رابطه شیوه های فرزندپروری والدین بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مهر, سال 1395-1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(4 )، 51-60. SID. https://sid.ir/paper/132264/fa

    Vancouver: کپی

    دودمان پروانه. رابطه شیوه های فرزندپروری والدین بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مهر, سال 1395-1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1397؛12(4 ):51-60. Available from: https://sid.ir/paper/132264/fa

    IEEE: کپی

    پروانه دودمان، “رابطه شیوه های فرزندپروری والدین بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مهر, سال 1395-1394،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 12، no. 4 ، pp. 51–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132264/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا