مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش در توانمندسازی دختران جهت پیشگیری از پوکی استخوان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه و هدف: پوکی استخوان, یکی از بلایای قرن اخیر است. با توجه به ابتلای بیشتر زنان در تمام گروه های سنی, پیشگیری از پوکی در زنان ضروری است. از راهکارهای جلوگیری از افزایش پوکی استخوان, توانمندسازی افراد است. در این پژوهش نقش آموزش براساس مدل توانمندسازی فردی در پیشگیری از پوکی استخوان در دختران دانشجو بررسی گردید. روش بررسی: در این کارآزمایی شاهددار, جامعه هدف را (قبل و بعد), دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی, واحد شهرکرد تشکیل می دادند. نوع نمونه گیری, تصادفی طبقه ای دومرحله ای بود و حجم نمونه, در گروه مداخله و شاهد (هرکدام 75 نفر) تعیین شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته توانمندسازی فردی برای پیشگیری از پوکی استخوان )قبل از مداخله و سه ماه پس از مداخله آموزشی( جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل آماری با آزمون های تی مستقل, تی زوجی و کای اسکوئر انجام گرفت. یافته ها: در این مطالعه, نمرات در سازه های دانش (001/0p<), نگرش (001/0p<), خودکارآمدی (005/0p=) و مهارت های زندگی (015/0p=) در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی, افزایش معنی داری داشت, اما در گروه شاهد, افزایش معنی داری در سازه های دانش (25/0p=), نگرش (49/0p=), خودکارآمدی (18/0p=) و مهارت های زندگی(69/0p=) قبل و بعد از مداخله آموزشی مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل خودتوانمندسازی, می تواند در بهبود توانمندی های دختران دانشجو جهت پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی، نادر، مجلسی، فرشته، منتظری، علی، شجاعی زاده، داوود، و صادقی، رویا. (1397). تأثیر آموزش در توانمندسازی دختران جهت پیشگیری از پوکی استخوان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(1 )، 54-62. SID. https://sid.ir/paper/132391/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی نادر، مجلسی فرشته، منتظری علی، شجاعی زاده داوود، صادقی رویا. تأثیر آموزش در توانمندسازی دختران جهت پیشگیری از پوکی استخوان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1397؛12(1 ):54-62. Available from: https://sid.ir/paper/132391/fa

    IEEE: کپی

    نادر شریفی، فرشته مجلسی، علی منتظری، داوود شجاعی زاده، و رویا صادقی، “تأثیر آموزش در توانمندسازی دختران جهت پیشگیری از پوکی استخوان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 12، no. 1 ، pp. 54–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132391/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button