مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,392
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موقعیت های کاهش دهنده انگیزش، راهبردهای خود نظم ده و پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 57

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی رابطه راهبردهای خود نظم ده یاد گیری (بر اساس الگوهای ولترز, 1998) و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. در این زمینه, به سه پرسش تحقیقاتی پرداخته شد: 1. دانشجویان از چه نوع راهبردهایی برای خود نظم دهی به مشکلات انگیزشی استفاده می کنند؟ 2. آیا استفاده از این راهبردها وابسته به موقعیت های آموزشی است؟3. رابطه خود نظم دهی های شناختی, فرا شناختی, ارادی و پیشرفت تحصیلی چگونه است؟ در این تحقیق, تعداد 184 داوطلب دانشجو (98 دختر و 86 پسر) ثبت نام شده, در سه گروه درس رشد که توسط یک مدرس ارایه می گردید, شرکت نمود. دانشجویان در چهار موقعیت مشکل زای آموزشی که موجب کاهش انگیزش می شود, قرار گرفتند. سپس از آنها خواسته شد تا راهبردهایی که آنها در موقعیت ها به کار می گیرند تا همچنان به تلاش خود ادامه دهند و موفق شوند را نام ببرند. نتایج نشان داد که دانشجویان متناسب با نوع مشکل از راهبردهایی استفاده می کنند موجب خود نظم دهی یادگیری آنان در آن موقعیت خاص گردد. نتایج همچنین نشان داد که انگیزش های درونی یا ذاتی به شکلی مثبت فرآیندهای شناختی و پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می نماید, در حالی که انگیزش های عمل کردی روابطی منفی با هر دو عامل یاد شده دارد. از مجموعه راهبرد های شناختی و فراشناختی در دو سطح ساده پیچیده, تنها راهبرد تمرین و تکرار بود که توانست پیشرفت تحصیلی را پیش بینی نماید. پژوهش در انتها با چند پیش نهاد آموزشی خاتمه می یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفیان، مرتضی. (1382). موقعیت های کاهش دهنده انگیزش, راهبردهای خود نظم ده و پیشرفت تحصیلی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 20(1 (پیاپی 39))، 47-57. SID. https://sid.ir/paper/13288/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفیان مرتضی. موقعیت های کاهش دهنده انگیزش, راهبردهای خود نظم ده و پیشرفت تحصیلی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1382؛20(1 (پیاپی 39)):47-57. Available from: https://sid.ir/paper/13288/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی لطیفیان، “موقعیت های کاهش دهنده انگیزش, راهبردهای خود نظم ده و پیشرفت تحصیلی،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 20، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 47–57، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13288/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button